Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frågor inför släktmiddag, - hur mycket går det åt?
          Bee
          Inlägg 25-02-2009, 09:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Så var det dags för ett större släktkalas igen. Denna gången blir vi 18-20 personer, inga småbarn (men heller inga tonårspojkar). Jag har tänkt mig middag vid sittande bord, inte buffe.
          Så här tänker jag mig menyn:
          Förrätt: Mja, snarare ngt gott tilltugg till bubbeldrickan. Funkar det tex med småkrustader med någon smaksatt mjukost i? Har ni andra förslag som inte kräver att jag står i köket så mycket?

Huvudrätt: Fransk köttgryta (kan inte stava till Bouf Bourg....) med ris och blandad grönsallad.
          Jag har en 10-litersgryta. Räcker den att koka riset i? Hur mycket ris skall jag beräkna? Till köttgrytan får jag ha två kärl.

Dessert: Här har jag tänkt mig en kula mangosorbet med en liten skiva mango på att servera i små glas. Förpackningarna med mangosorbet är på 0,5 liter. Hur många förpackningar behöver jag till 20 pers?? Räcker en förp till 3 kulor?

Sen blir det kaffe och gräddtårta och där har jag inga problem, tack o lov smile.gif

Det här med att beräkna mängder är så svårt! Jag skall handla i morgon torsdag och jag är väldigt tacksam för input!

Edit: Middagen är nu på lördag.

Redigerat av Bee: 25-02-2009, 09:52

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Rosmarin
          Inlägg 25-02-2009, 14:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Ja, trevlig meny.

Som tilltugg till bubblet kan du ju ha allt möjligt. Krustader med mjukost som du skrev eller någon annan fyllning skaldjursstuvning t.ex som ju finns färdig på burk om man inte vill göra själv.

Ost skuren i tärningar, en god rökt korv i skivor samt en skål med goda oliver t.ex.

Eller en paj som du gör i förväg och skär i fyrkanter (3x3 cm ca) och kan serveras ljummen eller kall

... eller... ja listan kan göras hur lång som helst.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 17:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon