Hej Martina
Missförstånd händer varje dag så det är helt okej
Jag kan inte lova att tolvstegsprogrammen kan hjälpa just dig men det finns oerhört många som får hjälp av dem. Al-anon som jag är med i finns i 100 länder, inte hade det varit så stort om det inte hade hjälpt. Det älsta tolvstegsprogrammet började på 50 talet. Tolvstegsprogram är ett mycket väl beprövat koncept.
I tolvstegsprogrammen jobbar man med sig själv, framför allt med sina relationer och när man fungerar bättre i relatoner så brukar ångest och sånt minska på köpet. Bara att sitta i grupp och upptäcka att man inte är ensam om sina egengheter är fantastiskt. Och den biten som du efterlyser någon som har varit med längre som berättar hur den gjorde och om vad den har vunnit, det är fantastiskt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta det är så stort och så annorlunda jäntemot allt annat.
Jag tror ju att OA säkert är som klippt ch skuret för dig, men det är ju inte så stort i sverige, har du tur och du bor i en storstad så finns det kanske där. Jag hittar inte ens någon hemsida som hör till dem... men de finns i min stad...
Annars så är det ju faktiskt inte så hånket, det finns säkert ett tolvstegsprogram i närheten som du fyller kriterierna för att gå in i. ACoA som tex är till för alla som vuxit upp i en dysfunktionell familj. Hur många har egentligen vuxit upp i en riktigt välfungerande famil?!
http://www.acoa-sverige.org/Al-anon (börjar jag bli tjatig) som är till för alla som är anhöriga eller vänner till alkolister. Med tanke på att 10% av befolkningen är alkolister och att alla har en mamma och en pappa och mormor och morfar, klasskompisar och arbetskamrater osv i all oändlighet. Finns det verkligen någon som inte har någon... Det viktiga är att man kan känna sig hemma i sin grupp och att man känner igen sig i deras erfarenheter.
Grundstrukturen för ett möte brukar se likadan ut i alla grupper, vissa variationer finns. Först läses en välkomsttext, sedan läses de tolv stegen och många grupper läser även de tolv traditionerna. Efter detta introdocueras dagens tema med någon sorts text. Temat kan vara tex ett steg eller ett fritt tema eller en tradition. Fritt tema kan vara nästan vad som helst, det går liksom inte att rama in. Efter att temat introduceras så börjar delningarna; där varje enskild medlem får en chans att prata om temat eller om något annat som ligger varmt om hjärtat just då. Ingen avbryter. Vill man inte säga något så räcker det att man säger sitt namn och sin anknytnning till problemet tex; Hej jag heter Ella och min XXX är alkolist. Efter delningarna avslutas mötet med en avslutningstext och min grupp och många andra läser även sinnesrobönen.
http://www.al-anon.a.se/Jag har läst dina inlägg och jag ser en människa som har det jättejobbigt men också en människa som är motiverad och lägger mycket energi och tid på sin kamp för att må bättre. Jag tror visst att du kommer att lyckas men att det kommer att ta tid.
Det enda rådet som jag verkligen vill ge dig är att: ge det du prövar tid. Just det rådet var det viktigaste för mig när jag började i mitt tolvstegsprogram. En kvinna sa till mig; du ska bestämma dig för att gå 10 gånger eller vartenda gång fram till jul eller något sånt. Och visst kom prövningen. 4 gången jag gick tror jag att det var som det var ett tema som jag inte stod ut med. Jag visste att det skulle komma en sådan gång så jag gick dit även nästa vecka och sedan dess har jag aldrig ångrat det.
Har du fler frågor får du gärna fråga mig! Du får också gärna maila till mig om du vill.
Styrkekramar från Ella