CITAT (kicki.p @ 26-02-2009, 14:00)

Jag har ännu inte fått veta det jag verkligen undrade om, nämligen om någon försökt att dela ett rotsystem på änglar. När jag tar in den på hösten, måste jag skära loss "åretruntkrukan" med en stor spade, och då skadas ju rotsystemet en hel del. Men det har hitintills fungerat bra. Men jag vill ju inte förlora blomprakten på min jättebebis, så jag får väl ta några starka personer till hjälp, linda in den i bubbel och baxa ner den i båten då!
Mvh
kicki.p
jag skrev så här i mitt svar
CITAT
har du ''flera'' olika plantor i samma kruka?
så fall är det bara att dela upp alla plantor för sig, du klan klippa in rötterna hårt(dock ej inte för hårt).
här är hela svaret
CITAT (flaxss @ 24-02-2009, 21:29)

har du ''flera'' olika plantor i samma kruka?
så fall är det bara att dela upp alla plantor för sig, du klan klippa in rötterna hårt(dock ej inte för hårt).
vid flytt så packar du in rötterna i plastfolie. då har du en litet rotsystem som är enkelt att flytta. så fort det går plantera om i kogödsel och håll dom fuktiga.
samtidigt kan du också klippa in ALLA grenar till 2-4bladpar(eller bladknoppar), klipp då ca 1cm ovanför. änglatrumpet tål så hård beskärning. då sparar du den vackra stammen och ev Y-delning om du klipper ovan för den. men resten av alla grenar klipper du in hårt.
då får du smala hanterlig änglatrumpeter som är lätt att flytta.
men detta är en tuff behandling för dom. men dom kommer repa sig och med MYCKET vatten och gödsel till sommaren kommer dom också blomma samma år.
att beskära kronan så hårt gör du om det blir svårt att flytta dom. annars så är det bättre att intre klippa in kronan så hårt och istället bara dela alla plantor för sig och ev klippa in rötterna lite.
som jag skrev så kan du dela rötterna på dom.