CITAT (Juni81 @ 26-02-2009, 21:44)

Jag köpte blomman på Prisextra

Kankse inte bästa stället att införskaffa blommor på jag vet, men med en students ekonomi så kände jag att jag inte riktigt vågade köpa en orkidee från en riktig blomaffär då de ofta kostar så otroligt mkt mer. Och eftersom det är min första så vet jag ju heller inte hur länge jag kommer lyckas hålla liv i den. Lite ironiskt om min strävan efter att spara pengar med mitt orkideförsök leder till att den kommer dö på en gång istället för att betala lite mer och ha en som faktiskt har rätt förutsättnignar för att leva....

Jag menade absolut INTE att det skulle vara negativt att köpa en blomma/växt på Prisextra!
Tolka det inte så, (please..) för det var absolut inte min mening, kära du.
För mig har det blivit lite av en sport att köpa halvdöda orkidéer hos olika handlare, bara för att jag vill se om jag klarar av att få dessa i gott skick igen...

Det tycker jag är kul.
Det jag innerst inne menade, var att personerna som SKA sköta om blommorna på en "icke-blomsterhandel" har inte fått tillräckligt med utbildning för att förstå blommornas signaler...
(nu blev det lite krångligt... hoppas att du förstår UNGEFÄR vad jag menar...) och kan sköta dom därefter...
Jag ser så väldigt ofta halvdöda brudorkidéer i livsmedelsbutikerna tex. m fl.
Alla andra växter har fått vatten men inte "brudarna"....
Dom hänger och dom slokar... Dom SER så ledsna ut så att jag själv har köpt, för att jag har tyckt synd om dom...
Det är väl klart att DU klarar av den där och att du kommer att hålla liv i den!
Lägg gärna ut EN bild på HELA orkidén
och en närblid, så kanske det är lättare att bilda sig en uppfattning om vad den verkligen behöver...