Nu har jag klantat mig och tryckt bort förklaringen på det periodiska systemet flera gånger...
Hierarki: Hierarkin delas in i sex grupper, varav djur och människa är några. I detta fallet talar vi i alla fall om växtriket Överfamilj: Lite svårare att förklara, men här handlar det om huruvida de är kärlväxter eller inte Division:Här finns det ett antal grupper, men den som är störst och vi kan mest om, är gruppen fröväxter Subdivision: som sen delas in i blomväxter, och barrträd Klass: Nästa indelning till lummerväxter, Fräkenväxter, ormbunksväxter eller fröväxter (Igen) Underklass: Delas åter in i barr (Pinidae) eller blomväxt (Magnolidae) Överordning: Här delar man upp blommans, fruktens, blomställningens och bladens byggnad Ordning: Nu har vi kommit till det du nog känner igen. BEstämningsnycklarna. Huruvida de är växter utan synliga blommor och frön (sporgömmeväter, axlik frösamling) eller växter med blomma och frö Underordning: Detta steget är där vi hittar kärlkryptogamer, Träd buskar ris, vattenörter, landörter, o.s.v Familj: Nu har vi kommit fram till samlingsnamnet på en av grupperna av träd buskar ris. Detta kallas familj och inkluderar alla närbesläktade släkten under ett familjenamn... Bignoniaceae där bland annat Catalpa och Jacaranda även ingår. släkt: Tecoma är släktnamnet här. Kan ses som när vi presenterar oss med vårt efternamn först. art: och här är arten stans eller vi kan kalla det förnamnet.... sort: Det är här vi kan hitta diverse egennamn på växter. Echinacea purpurea 'Magnus' är ett exempel. Det är lite som när vi får ett smeknamn, kan man säga.
Hoppas att jag förklarat så du förstår.
|