CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-02-2009, 09:09)

För tidigt sådda plantor brukar vara extra känsliga för skadegörare, det spelar ingen roll hur mycket lampor du sätter upp du kommer aldrig upp i den ljusmängd som en svensk sommar har.
Jag tycker det ser ut som om de har drabbats av någon svamp från jorden eller vattnet.
Alt. så skadade du växten när du planterade om man bör inte ta i stjälken när man planterar om så små plantor för man riskerar att trycka till ledningsbanorna ifall man inte är försiktig.
Jag har haft problem med trips och spinn, men det brukar ju synas på bladen och det gjorde det inte. Sedan hade jag hållt med dig om det där med att man aldrig kan komma upp i ljusmängd om du inte sagt SVENSK sommar

Jag vet inte hur mycket lumen solen strålar ut, det är ju såklart mycket mer en solig sommardag, men i genomsnitt så tror jag nog inte det är så mycket mer, sedan lyser den ju inte konstant i 18 timmar per dygn heller

Jag satte dem direkt i kokos och den är steril, så svamp från mediumet är det inte. Vattnet tvivlar jag också på att det skulle vara. De var aldrig omplanterade, de såddes direkt i kokosen och så tog det några dagar och så blev de sådär tillslut. Så det kan inte vara felet heller.
Sedan undrar jag en grej, det där med att man kommer åt stammen och att ledningsbanorna täpps till, det är väl mer undantag att blomman för dagen är så känslig? Vanligtvis brukar jag klämma på stammarna när växterna är ganska små för att härda dem.
Redigerat av Nauti: 28-02-2009, 17:02