Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> mirabilis jalapa, grott inne
          lissa
          Inlägg 26-02-2009, 23:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Tänkte prova att så dom inne, för att ta ut dom , men nu slog det mig att ni alltid brukar säga at man ska ställa ut dom när dom har grott.
          Hjärtbladen kom snabbt, men ett par har fått sina riktiga blad och har samtidigt börjat att böja sig...
          Jag har haft dom under plast, och varje gång jag har tagit bort plasten har dom riktiga bladen antingen skrumpnat eller blivit "blött" som ett salladsblad som har legat för länge...Då sådde jag några nya frön , och idag hade jag plasten borta under dagen och såg att en av dom långa hade blivit utan blad. Så nu vet jag inte om jag ska ta bort plasten eller sätta ut dom??? Tempen ute dagstid är runt 16 och natt typ 8 ( tror jag)
          Bifogad fil  DSCN7875.JPG ( 53.28k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lissa
          Inlägg 01-03-2009, 04:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Oh, jag trodde att ni tog ut dom i kylan, t om under snö !! Men det kanske gäller frön..
          Idag tog jag bort plasten tt tag, och redan efter nån imme så började dom som har riktiga blad att sloka så smått, så plasten kom snabbt tillbaka. Jag har dom inte alls lång från ett element, kan det vara därför??
          Jag hade tänkt ha allihop i en större kruka, ska jag vänta med den omskolningen tills dom nästan har växt ur krukan dom finns i nu för att inte störa rötterna för mycket?? Jag tycker att dom har en viss tendens att bli lite rangliga, och eftersom jag kom över frön från en buske som hade strimmiga blommor så hoppas jag att dom blommorna blir likadana, om dom nu överlever den första etappen.. TAck för hjälpen MariaS

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-03-2009, 10:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (lissa @ 01-03-2009, 04:19) *
          Oh, jag trodde att ni tog ut dom i kylan, t om under snö !! Men det kanske gäller frön..

Det är själva sådden INNAN de grott! Vissa frön behöver stratifieras och enklaste sättet är då att låta naturen sköta stratifieringen under vintern. Så fort man ser att det börjar gro i dessa utesådder, tar man omedelbart in dem, om det är risk för frost.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 00:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon