CITAT (MariaS @ 01-03-2009, 14:34)

Det är nog lite olika på olika platser då. Här är den absolut värsta vinden just från nordost, särskilt om isen ligger kvar på Vänern. ALLT på den sidan om vårt hus, antingen dör eller blir mycket sena av den anledningen.
Så det är kanske dags att fundera på fler faktorer än bara solen, vid avhärdning på våren. Skyddat läge i ej direkt sol, kanske vore bättre...
fast nu skrev jag ju allmänt. och vinden ligger oftast på från väst. ''oftast'' och det gör den av att sverige ligger som det ligger på jorden. läser du mitt inlägg igen så skrev jag att det ''oftast blåser det mer på västsidan'' inte regel men oftast.
och igen nu skrev jag om apelsin och oliv, kräver växten skyddat läge så skriver jag det. kräver växten fiberduk eller annat för att den är extra känslig så ''skriver'' jag det.

tråkigt att du har en sådan väldigt kraftig nord/ost vind som gör att växterna dör. här i VG zon 3-4 växer fikonen superbra och sätter frukt på just östsidan även om det ibland blåser norrvindar och östvindar så trivs dom ändå bra där.
Redigerat av flaxss: 01-03-2009, 15:01