Det finns många intressanta åsikter tycker jag..och till det hör det där med att man bör bevara dom svenska namnen som lavendelgården säger, och jag är faktiskt för att man absolut ska bevara det svenska språket... Och Blomkronan, visst ska man använda namnet man kan, om man kan namnet, jag är jättedålig på det och försöker skriva upp namnen, men sen kommer jag inte ihåg vem som var vem.
Finns det inte ett latinskt namn och ett vetenskapligt,eller heter det botanskt namn och sen ett lokalt?
Och tror ni inte det skulle vara både berikande, intressant och lättare i vissa fall om man kan använda sig av båda namnen, om man kan dom? Jag skulle bli jätteglad om jag fick lära mig vad många blommor heter på Svenska också, utan att behöva gå en massa omvägar...
Om man vill googla upp en växt så underlättar det ju faktiskt om man vet vad växten heter vetenskapligt, eller botaniskt.
Jag får upp samma svar om jag skriver Ipomea eller Ipomoea i google, och jag får upp många varianter på blomman för dagen, för det finns ju en lång radda., Faktum är att i en posterna får man upp " vetenskapligt namn : Ipomoea violácea, I. tricolor. Vanligt namn: Ipomea, morning glory " På Spanska heter den Don Diego de dia= Herr Diego på dagen...väldigt långt från Ipomea det också..
PS
Eftersom jag aldrig har använt skud så gjorde jag ett försök, ja egentligen flera, och man får inte skriva fel en endaste liten bokstav, och det har jag svårt för
Det är nog bra att den listan finns för dom som vet ett exakt namn,för först skrev jag Ipomea, svaret blev din sökning gav inga resultat, då skrev jag blomman för dagen och fick upp: Ipomoea tricolor ( som du Kurt så rätt påpekade att den heter) Klickade där och fick upp några andra botaniska namn,och beskrivningar över växten, sen Produktnamn kom morning glory, och under det Fullständiga namn, och där stod 5 olika morning glory sorter, och när jag klickade på någon av dom så kom jag fram till en beskrivning av i vilka frökataloger den har varit/är aktuell.....Det förvånade mig lite, men jag kanske inte vet hur man ska använda SKUD, för som med så mycket annat måste man ju lära sig att använda det mesta..