Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> övervintra änglatrumpet
          Irene_Larsson
          Inlägg 01-03-2009, 21:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 21 135

Iår har jag provat att förvara min änglatrumpet i växthuset.Den är tre år gammal och krukan är på 50L, och stammarna är nu ganska grova och höga.Jag klippte ner den på höjden till 25cm,sen grävde jag ner den i jorden och täckte den med lönnlöv.Jag vattnar den ca 1 ggr i månaden.Har någon provat något så galet med trumpeter förr? Jag har ingen värme på där så detta är ett experiment.Bor i zon 4-5. Önskar tips till övervintring för kommande plantor,för den här överlever väll knappast.Återkommer senare om resultatet.

--------------------
          I. Larsson

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-03-2009, 00:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

änglatrumpet klarar av att övervintra i rumstemp utan större problem. dock desto varmare den har desto mer ljus måste man ha alltså extra ljus. plus om den står varmt så ökar risken för ohyra. men den blommar lika bra utan vinter vila eller med.

när vi odlar den här i mörka ''sverige'' så är det en fördel att ha den svalt och låta den gå in i vila helt och hållet. så den inte mår dåligt av det mörka ljuset och den får då också mindre ohyra.

jag själv har övervintrat änglar i +1c +5c och i ca +10c och någon vinter i +15c +20c. alla gånger har dom växt lika bra och blommat lika bra.

tog nyss fram mina idag från att ha övervintrat i en källare som håller ca +15c +20c. den hade fått en massa nya skott. just nu är den i badkaret och fått sig ett bad.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 03:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon