CITAT (ToT @ 01-03-2009, 13:50)

Jag har aldrig stulit något skott men jag minns att min mor en gång pillade av en liten stickling från något hon önskade på en handelsträdgård en gång när jag var barn. Men hon försökte inte smuffla ut den i fickan eller så utan hon lade sticklingen helt sonika i en växt som hon hade för avsikt att köpa. Så om personalen ville reagera hade de full möjlighet.
Jag skulle dock inte få för mig att knycka något skott men frön har jag rafsat åt mig både här och där.
Enligt mormor skall man fråga om man får ta ett skott, men konstigt nog menar hon att man inte skall tacka för det sen, det var typ nåt resonemang om att det då inte skulle ta sig. Så om man inte stjäl så ska man istället vara otacksam. 
Det handlade nog inte om att vara otacksam

! Det är gammalt skrock! Man ska inte tacka om man får en huvudvärkstablett av någon heller.
Det handlar helt enkelt om att i folktron växer inte skotten och tabletten hjälper inte mot huvudvärken om man tackar i förhand så att säga.
Det går jättebra att tacka när skottet växt till sig; eller när huvudvärken släppt
Redigerat av Red Top: 02-03-2009, 19:39