Monarda
Det fick jag höra i min barndom och fick även bevittna min annars så ordentliga mor knipsa av ett pelargonskott på postkontoret hemma i byn när postfröken vände ryggen till.

Äpplet föll inte så långt från trädet och när min son slutade på dagis passade jag på att norpa ett skott från en glaskaktus som nu tio år senare vuxit sig stor och hänger i hans rum. Sedan har jag hållit mina gröna fingrar i styr ända tills för någon vecka sedan. Då hängde en helt oemotståndlig bladkaktus i väntrummet hos tandläkaren..... blush.gif Det eventuellt dåliga samvetet stillades dock sedan jag betalat räkningen.

Och hur är det med er andra? Törs ni berätta?
MariaS
Hrm innocent.gif på en Trädgårdsmässa "råkade" jag tappa några papper rätt in i en citrus...
På bilprovningen stod ett fantastiskt gummiträd...
på skolan fanns det massssssssssor av intressanta växter både inne och ute...
Sen har det nog hänt att det följt med en och annan stickling i parker också...

Gäller detta frön också? I så fall har vi en hel del på samvetet där med giggle.gif
Eva i Höga
Jag brukar aldrig knycka skott i butiker men gärna hos vänner och bekanta. Om de tar sig och växer fint brukar jag bekänna så småningom. Konstigt att oärlighet ska belöna sig när det gäller växter!?
Nauti
Jag tar skott från kryddväxter i butiken ibland, fanns det fler intressanta växter som stod framme så skulle jag nog tjuva litet där med smile.gif

Det är nog min mor som lärt mig också. När jag var liten och vi var i en handelsträdgård så gick hon och tjuvade skott litet här och var. Jag tror att alla blommor som finns i hennes lägenhet är från stulna skott tongue.gif

Frön har jag också tagit, ibland tar de ju orealistiska priser för några få frön. Det känns inte heller så motiverat att betala massor för någonting som är så pass lätt att få fram(i alla fall fröäkta).

Att ta skott tycker jag inte känns som någonting hemskt, så där är inte samvetet på mig. Frön skulle jag nog inte få för mig att ta nu längre. Det är ju litet roligare med växter som man stulit skotten av också, de har en historia som är roligare än att man gick till en blombutik och betalade.
tepa
Hej Kleptomaner... giggle.gif

Nej. Jag har aldrig tagit, jag menar TAGIT skott olovandes, däremot har jag fått några av vänner och bekanta. Tanken har inte ens slagit mig, för jag KAN inte, alltså jag är så dålig på att veta vad som är skott. Än så länge. Men ni gav mig just en finfin idé...det är snart sommar, och det finns väl någon park här på Åland också.

Hälsn Tepa
Anki V
Skott har jag aldrig knyckt….eller föresten en gång för länge sedan tog jag ett skott av en porslinsblomma på jobbet. Det straffade sig gruvligt för växten hängdes upp på väggen ovanför soffan och när den ett antal år senare började blomma droppade det fullt av nektar (?) ner på soffan och gav fula kladdiga fläckar.

Frön däremot snattar jag utan att ens få dåligt samvete från kommunens planteringar….men jag skulle aldrig ta frön utan lov i en trädgård…varken privat eller i en kommersiell visningsträdgård.

Äsch nu ljög jag igen…jag tog faktisk bulbiller från en lilja som hängde utanför ett villastaket en gång. De kommer förhoppningsvis att blomma till sommaren, 4 år efter sådd smile.gif

/Anki
Kee
CITAT (MariaS @ 28-01-2009, 15:35) *
På bilprovningen stod ett fantastiskt gummiträd...

Nog för att jag är entusiast, men jag har aldrig haft fokus på något annat än bilbekämpningens hejdukar och deras spetsiga hammare när jag varit där. Finns inget värre än att besikta, går hellre till tandläkaren tio gånger om! Tur att man åker veteranare så man bara besiktar vartannat år...

Kommer direkt på två tillfällen jag stulit. En gång från en polare i somras när jag var blomvakt. Han märkte det direkt när han kom hem, fast det var helt okej. Sen tog jag min variegerade ampellilja från skolan för ett drygt år sedan. En jätteplanta som hade massor av bebisar, så det märktes knappt att jag varit där
MariaS
CITAT (Kee @ 28-01-2009, 22:10) *
Nog för att jag är entusiast, men jag har aldrig haft fokus på något annat än bilbekämpningens hejdukar och deras spetsiga hammare när jag varit där. Finns inget värre än att besikta, går hellre till tandläkaren tio gånger om! Tur att man åker veteranare så man bara besiktar vartannat år...

Kommer direkt på två tillfällen jag stulit. En gång från en polare i somras när jag var blomvakt. Han märkte det direkt när han kom hem, fast det var helt okej. Sen tog jag min variegerade ampellilja från skolan för ett drygt år sedan. En jätteplanta som hade massor av bebisar, så det märktes knappt att jag varit där

Det var när jag besiktigade just min gamla Imperial från 1956, som skottet på bilprovningen åkte med. Den gamla bilen har jag INGET att frukta för när man är där... giggle.gif
Gummiträdet stod föresten strategiskt placerad bredvid kaffeautomaten, så den var rätt svår att missa giggle.gif

Annars kom jag på, att det nog slunkit med både karlbergae och vandrande jude hos tandläkaren också... innocent.gif
Ingrid Zon3
Sticklingar man fått eller bett om lov att ta växer lika bra som stulna faktiskt wink.gif
blomkronan
Min första skott stöld var när jag gick i skolan, svärmortungan hade fått en massa nya små sido skott jag tog ett blad. Jag hade den i minst 15 år innan jag tröttna på den, då hade den blivigt så stor att jag kunde inte hitta någon bra plats åt den så jag slängde den... som jag ångrar i dag jag hade ju kunnat dela på den!
I höstas kunde jag inte låta bli... jag tog ett litet skott från en citronplanta på planatgen shy.gif Jag fick den att få rötter smile.gif för en månad sedan köpte jag hela plantan biggrin.gif

Eva i Höga
CITAT (blomkronan @ 28-01-2009, 22:47) *
I höstas kunde jag inte låta bli... jag tog ett litet skott från en citronplanta på planatgen shy.gif Jag fick den att få rötter smile.gif för en månad sedan köpte jag hela plantan biggrin.gif

Haha, du "provkör" innan du handlar blomkronan!
Betty
CITAT (Ingrid Zon3 @ 28-01-2009, 22:35) *
Sticklingar man fått eller bett om lov att ta växer lika bra som stulna faktiskt wink.gif

Instämmer! Jag skulle verkligen inte uppskatta om någon tog skott på mina krukväxter utan att fråga först.
Alexander-VG-zon3
jag har aldrig tat skott! det är bättre att fråga. och jag hade inte TYCKT det var oki att någon tog skott på mina växter. dessutom så skadar man ju växten när man snabbt rycker åt sig ett skott.

att ta från affären eller plantskolan tycker jag är stöld.

men att ta skott är ju ingen jätte allvarligt brott heller. och på växter i väntrum,skolor kan det kanske kvitta. men med mina egna växter hade det inte varit oki.

att ta frön däremot har jag gjort utan att fråga , men det har bara varit sommarplanteringar och från skogen. är jag hos någon så frågar jag efter frön.
evaisa
Jag har nog norpat några skott men inte växer dom så fort inte. jag har knyckt ett par bladbitar av sansevieria i blomaffären. Inte så lätt för det är så hårda att man måste ha sax eller kniv för att kapa dom. Sen så vart jag så rädd att jag bara vågade ta småbitar - och bladskotten växer ju fortare ju större dom är. Mina små pyttebitar har inte växt mycket sedan jag knyckte dom.

Jag skulle nog bli himla förvånad om nån knyckte nåt hemma hos mej. Skulle nån vilja ha ett skott så delar jag mer än gärna med mej!

Fågelvägen
CITAT (Nauti @ 28-01-2009, 16:03) *
Jag tar skott från kryddväxter i butiken ibland, fanns det fler intressanta växter som stod framme så skulle jag nog tjuva litet där med smile.gif

Det är nog min mor som lärt mig också. När jag var liten och vi var i en handelsträdgård så gick hon och tjuvade skott litet här och var. Jag tror att alla blommor som finns i hennes lägenhet är från stulna skott tongue.gif

Frön har jag också tagit, ibland tar de ju orealistiska priser för några få frön. Det känns inte heller så motiverat att betala massor för någonting som är så pass lätt att få fram(i alla fall fröäkta).

Att ta skott tycker jag inte känns som någonting hemskt, så där är inte samvetet på mig. Frön skulle jag nog inte få för mig att ta nu längre. Det är ju litet roligare med växter som man stulit skotten av också, de har en historia som är roligare än att man gick till en blombutik och betalade.

Om jag ägde blombutiken skulle jag verkligen inte se något roligt i det! Vem vill köpa växter som någon knyckt skott ifrån? Det skulle jag se som sabotage mot blombutikens verksamhet. Tyvärr tyckte Mark Levengood för något år sedan att det är helt ok att göra så, alltså är Nauti i "gott" (?) sällskap. sad.gif
koja72
Hej !
Här är en till som gillar att norpa lite skott, om jag ser något som faller mig i smaken. Har "tjuvat" några skott från sjukhuset. Bland annat ett skott av glasörtkaktus. Den växer så det knakar, ser nästan ut som en stor buske a0a.gif
Ska den stå som den är eller hänga, någon som vet ?
/koja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 29-01-2009, 11:32) *
Om jag ägde blombutiken skulle jag verkligen inte se något roligt i det! Vem vill köpa växter som någon knyckt skott ifrån? Det skulle jag se som sabotage mot blombutikens verksamhet. Tyvärr tyckte Mark Levengood för något år sedan att det är helt ok att göra så, alltså är Nauti i "gott" (?) sällskap. sad.gif

exakt så tycker jag också, om man nyper av eller rycker åt sig ett skott så är ju växten skadad. och har kanske svårt att sälja den sen.
evaisa
Blombutiken blir inte rik på mina krukväxtinköp, det är helt riktigt. Men dom får sälja massor med krukor och jord å sånt. Så något tjänar dom allt på mej.

Fast, av alla de sansevierior jag har så är det två bladbitar som är norpade. Försvinnande lite. orsaken till norpet var att blomaffären endast hade jätteplantor för flera hundra, när jag ville ha en liten planta. Att ett av bladen blev kortare tror jag aldrig dom märkte.

men visst...... jag tjyvade.
Red Top
Det skulle aldrig falla mig in att sno skott hos blomsterhandlare eller handelsträdgårdar. Inte heller nypa skott från kryddplantor i affärer. De är tillräckligt dyra för den som köper dem, utan att de ska drabbas av att någon lustigkurre varit där och stulit ett skott.

Nautis brist på moral framkommer tydligt i en annan tråd här på forumet också. Tråkigt att han uppfostrades av en så tjuvaktig mor. Etik och moral lägger man grunden till i tidig barndom. rtfm.gif

Jag har också lärt mig att man ska "sno" skott, för att de ska växa bra, men jag, och även min mor, har en kompromiss. smile.gif Vi frågar om vi får "sno" ett skott. giggle.gif Det funkar alldeles utmärkt!

Fröer från offentliga miljöer tycker jag är lite annorlunda. De tar ju i alla fall inte tillvara dem. Om de inte har en ovanligt engagerad trädgårdsmästare.

Dessutom är ju växterna inköpta för "mina" skattepengar. whistling.gif flirting.gif
Knytt
Jag har snott ett par pelargonskott en gång, på sjukhuset stog det några stackare med låååånga armar. Så min första tanke var att jag skulle hjälpa dem klippa lite och sen stog jag med skotten i handen och visste inte vad jag skulle göra.
Stack ner ett par i krukan och tog med mig ett par hem tongue.gif

Annars brukar jag mest "ta" av mamma där man vet att man fått om man frågat. Annars tycker jag det känns mycket bättre att fråga, oftast får man ju faktiskt (Iaf om man frågar hemma hos mig wink.gif )
Eva i Höga
Jag har snott en hel växt en gång! När sommarstugeägarna stängde för vintern slängde de ut växterna i diket på tomten. Det var bl a en pelargon som var väldigt fin, jag KUNDE inte gå förbi den. Men frågan är ju om den blommar lika fint hos mig.
Knytt
Men deeet var ju ingen stöld. Det var ju en räddningsaktion! biggrin.gif
Edit: stavfel
tepa
Knytt, du menade räddningsaktion? ...inte auktion...

Mvh Tepa
Eva i Höga
Tack för den, nu är mitt samvete rent!
Knytt
CITAT (tepa @ 29-01-2009, 13:45) *
Knytt, du menade räddningsaktion? ...inte auktion...

Mvh Tepa

Så klart wink.gif
clivia
CITAT (Red Top @ 29-01-2009, 13:00) *
Det skulle aldrig falla mig in att sno skott hos blomsterhandlare eller handelsträdgårdar. Inte heller nypa skott från kryddplantor i affärer. De är tillräckligt dyra för den som köper dem, utan att de ska drabbas av att någon lustigkurre varit där och stulit ett skott.

Nautis brist på moral framkommer tydligt i en annan tråd här på forumet också. Tråkigt att han uppfostrades av en så tjuvaktig mor. Etik och moral lägger man grunden till i tidig barndom. rtfm.gif

Jag har också lärt mig att man ska "sno" skott, för att de ska växa bra, men jag, och även min mor, har en kompromiss. smile.gif Vi frågar om vi får "sno" ett skott. giggle.gif Det funkar alldeles utmärkt!

Fröer från offentliga miljöer tycker jag är lite annorlunda. De tar ju i alla fall inte tillvara dem. Om de inte har en ovanligt engagerad trädgårdsmästare.

Dessutom är ju växterna inköpta för "mina" skattepengar. whistling.gif flirting.gif

Om du vill leka präst, Red Top, gäller det att vara rättvis. Vanligt hyfs är också något som man lägger grunden till i tidig barndom.

MVH/clivia
Red Top
CITAT (clivia @ 29-01-2009, 14:49) *
Om du vill leka präst, Red Top, gäller det att vara rättvis. Vanligt hyfs är också något som man lägger grunden till i tidig barndom.

MVH/clivia

Jag leker inte präst!!!!

Så här skrev Nauti själv:

"Det är nog min mor som lärt mig också. När jag var liten och vi var i en handelsträdgård så gick hon och tjuvade skott litet här och var. Jag tror att alla blommor som finns i hennes lägenhet är från stulna skott"

Om du har läst Vegantråden förstår du nog vad jag menar. En som tycker att det är helt OK att förstöra för djurägare och att det är lika OK att stjäla skott i en handelsträdgård, tycker jag har dåligt begrepp om vad moral och etik är.
MariaS
Oj, nu blev det plötsligt moral och etik med...

Jag skulle ALDRIG ta skott från en blomsterhandlare eller liknande, där jag lika gärna skulle kunna handla hela plantan, rotad och klar!

Är jag hemma hos någon, frågar jag naturligtvis om jag får lov att "stjäla" ett skott! Fast det ser jag mer som ett legitimt stjälande... shy.gif

Att stjäla skott och fröer i offentliga miljöer, är lite som tidigare sagt. Miljö som jag ändå bidragit till genom skatt eller liknande. Killarna på bilprovningen fnissade rätt gott när jag stal skottet på gummiträdet, för jag hade mer bekymmer hur jag skulle skydda skottet, än att ta emot papperet på den besiktigade bilen. Ja, de visste att jag "stal" skottet!
Moonbeam
Jag stjäl friskt hos mina vänner, för det är en outtalad regel mellan oss. Vi stjäl av varandra smile.gif På mitt jobb, som är just på ett sjukhus, "förbarmar" jag mig över blomstackarna. Antingen tar jag hand om dem på plats, eller så får de helt enkelt följa med mig hem. Vilket resulterat i att vi snart kan klassa vårt hem som djungel...Min chef har inget emot att jag tar hand om alla orkidéer som vi fått av patienter och anhöriga. När de slutat blomma vill dagpersonalen ändå kasta dem. Så då kommer jag och räddar dem!
ToT
Jag har aldrig stulit något skott men jag minns att min mor en gång pillade av en liten stickling från något hon önskade på en handelsträdgård en gång när jag var barn. Men hon försökte inte smuffla ut den i fickan eller så utan hon lade sticklingen helt sonika i en växt som hon hade för avsikt att köpa. Så om personalen ville reagera hade de full möjlighet.

Jag skulle dock inte få för mig att knycka något skott men frön har jag rafsat åt mig både här och där. Enligt mormor skall man fråga om man får ta ett skott, men konstigt nog menar hon att man inte skall tacka för det sen, det var typ nåt resonemang om att det då inte skulle ta sig. Så om man inte stjäl så ska man istället vara otacksam. naughty.gif
Sofiia
Jag har bara tagit skott av en kompis då jag skötte om hennes växter en tid. När jag var yngre minns jag hur min mamma alltid stal skott från olika platser, typ skolor och banker. Det är ju helt okej tycker jag men att ta från en affär eller från växter som är till salu är ju stöld! Nej det skulle jag aldrig göra.
Ciczi
Nej men seriöst... Ni menar alltså att ni tycker att det är okej att "stjäla" från bilprovningarna och banker och dylikt och i vissa fall även från plantskolor och handelsträdgårdar.

Jag tycker att det är lika illa båda. Inte ur ekonomisk synvinkel eftersom den ene provar bilar och den andre säljer växter. Men jag anser att båda är ett felaktigt beteende.

Jag skulle aldrig stjäla skott av vare sig bankens blommor eller av plantskolans. Ni tycker kanske att jaja om jag knycker ett skott från denna plantan så... det syns inte och det märks inte... Om alla resonerar så blir det ju inget kvar av plantan.

Kan ärligt säga att varenda planta jag har, är antingen köpt och betald för eller så har vi bytt planta mot planta, eller så har folk bett mig att ta hand om plantan i fråga. Några av mina växter är dessutom arvegods. Jag skulle bli mäkta förbannad om någon av mina vänner skulle knipsa av mina plantor. Frågar de så är det inga problem med sticklingar men att stjäla är fel...

Och är det något jag ser som jag vill ha men inte har råd att köpa i plantskolan ja då får jag vara utan. Kan jag inte betala för mig så kan jag inte men att ta till alternativet att stjäla är ju befängt...

Jag tycker att det är ärligt av er att erkänna att ni gör det men usch vilket tvivelaktigt beteende.

Ciczi
Red Top
CITAT (ToT @ 01-03-2009, 13:50) *
Jag har aldrig stulit något skott men jag minns att min mor en gång pillade av en liten stickling från något hon önskade på en handelsträdgård en gång när jag var barn. Men hon försökte inte smuffla ut den i fickan eller så utan hon lade sticklingen helt sonika i en växt som hon hade för avsikt att köpa. Så om personalen ville reagera hade de full möjlighet.

Jag skulle dock inte få för mig att knycka något skott men frön har jag rafsat åt mig både här och där. Enligt mormor skall man fråga om man får ta ett skott, men konstigt nog menar hon att man inte skall tacka för det sen, det var typ nåt resonemang om att det då inte skulle ta sig. Så om man inte stjäl så ska man istället vara otacksam. naughty.gif

Det handlade nog inte om att vara otacksam giggle.gif ! Det är gammalt skrock! Man ska inte tacka om man får en huvudvärkstablett av någon heller.

Det handlar helt enkelt om att i folktron växer inte skotten och tabletten hjälper inte mot huvudvärken om man tackar i förhand så att säga.

Det går jättebra att tacka när skottet växt till sig; eller när huvudvärken släppt yes.gif giggle.gif
Rosmarin
CITAT (Red Top @ 29-01-2009, 13:00) *
...

....

Gammalt skrock kan ofta vara ganska konstigt. Jag har dock också fått lära mig att stulna skott växer bäst. Och jag och min mamma tillämpar samma metod som du; frågar om vi får "stjäla" giggle.gif .
Lars-Olof Arvids
Den här tråden var faktiskt lite kul. Det händer att jag "stjäl" skott på jobbet, men många är också de krukväxter som jag har tagit dit. Att stjäla på handelsträdgårdar och andra försäljningsställen tycker jag är fruktansvärt dålig stil. Jag säljer ju själv växter ibland och vill då att de ska vara hela och fina. Däremot gör jag ibland "räddningsaktioner", för det är förvånande vilka fina växter folk kan slänga. En del växer glatt vidare på avsjälpningsplatserna och då kan man ju göra nya försök om det första skulle gå dåligt. smile.gif

Olle
Finarfin
I entrén till mitt förra hyreshus stod en stor high chaparall. En dag hade någon slagit emot den så att ett skott brutits av och låg på golvet. Jag tog med det till min lägenhet och lade skottet på fönsterbrädan. Där blev det liggande ett bra tag, flera veckor faktiskt. Till slut satte jag det i jorden och det slog rot. Nu har jag ett fint exemplar på ca 75 cm.
pejori
CITAT (Finarfin @ 08-03-2009, 10:39) *
I entrén till mitt förra hyreshus stod en stor high chaparall. En dag hade någon slagit emot den så att ett skott brutits av och låg på golvet. Jag tog med det till min lägenhet och lade skottet på fönsterbrädan. Där blev det liggande ett bra tag, flera veckor faktiskt. Till slut satte jag det i jorden och det slog rot. Nu har jag ett fint exemplar på ca 75 cm.

Det är inte heller stöld, det är räddande åtgärder. giggle.gif
Här är en till, som inte stjäl skott.
Dom jag får växer nog så bra och jag skulle bli bra förb****d om någon stal mina utan att fråga om lov.
Okunniga mäniskor kan faktist fördärva en hel växt genom en klumpig småstöld, så fråga istället och stjäl med ägarens goda minne. naughty.gif
theseraphim
Faktum är att "tjuva" fröer eller sticklingar från butik är likgiltigt med snatteri och skulle ett butiksbiträde se det så följer samma procedur som vid alla snatterier dvs polisanmälning. sedan är det ju så också att om ganska stor del av fröerna vandrar iväg i en butik så förlorar de i regel pengar och det kan betyda höjda priser i längden för ärliga kunder. det är ju faktiskt ganska mycket jobb med fröerna innan de når slutkund om ni tänker efter. Fråga alltid först utav rent hyfs för att ta fröer/sticklingar är att snatta.

mvh
the seraphim
blomkronan
OJ vilken aktivitet det har varit här sedan jag var här senast... Jag känner nu att jag måste rentvå mig själv!!!
CITAT (blomkronan @ 28-01-2009, 22:47) *

Skottet hade gått av, och hängde avbruten!!! Jag "kunde inte låta bli" för den skulle ändå dö! Den plantan hade jag gått och spanat på länge... en dag såg jag att den drabbats svårt av ullöss sad.gif Jag köpte den och rädda den... igen biggrin.gif

pejori
CITAT (theseraphim @ 15-03-2009, 23:34) *
Faktum är att "tjuva" fröer eller sticklingar från butik är likgiltigt med snatteri och skulle ett butiksbiträde se det så följer samma procedur som vid alla snatterier dvs polisanmälning. sedan är det ju så också att om ganska stor del av fröerna vandrar iväg i en butik så förlorar de i regel pengar och det kan betyda höjda priser i längden för ärliga kunder. det är ju faktiskt ganska mycket jobb med fröerna innan de når slutkund om ni tänker efter. Fråga alltid först utav rent hyfs för att ta fröer/sticklingar är att snatta.

mvh
the seraphim

Jag tror iofs. inte att det är fröpåsar som avses, utan frön på plantorna.
Tror inte blomsteraffärer står och samlar in frön, så dessa går till spillo ändå.
Men som sagt, inga klåfingrar här.
theseraphim
visserligen gäller väl samma sak med fröer från plantor men jag trodde det gällde fröpåsar och i den katergoring snattas det hejdlöst tyvärr.
pejori
CITAT (theseraphim @ 16-03-2009, 17:35) *
visserligen gäller väl samma sak med fröer från plantor men jag trodde det gällde fröpåsar och i den katergoring snattas det hejdlöst tyvärr.

Bedrövligt, när en påse frö kostar runt en tjuga. dunno.gif
Man kan ju gå ihop och dela en påse på flera ju, så blir det inte så dyrt för en massa roliga plantor. bravo.gif
CurlySue
Jag och maken lånade ut vårt fina hus i södra halland för flera år sedan, till hans bittra exfru.
När vi kom dit efter att hon varit där i 4 veckor, så hade hon stympat flera av mina paradisträd som är nästan 1 m stora, med ursäkten att "stulna skott är bäst" nono.gif

Sedan dess så hatar jag det uttrycket. Trädet hon kapade mest har inte återhämtat sin fina form än... flera år senare.
pejori
CITAT (sarah68 @ 18-03-2009, 13:36) *
Jag och maken lånade ut vårt fina hus i södra halland för flera år sedan, till hans bittra exfru.
När vi kom dit efter att hon varit där i 4 veckor, så hade hon stympat flera av mina paradisträd som är nästan 1 m stora, med ursäkten att "stulna skott är bäst" nono.gif

Sedan dess så hatar jag det uttrycket. Trädet hon kapade mest har inte återhämtat sin fina form än... flera år senare.

Precis det jag menade. tummenupp.gif
Okunniga mäniskor kan "slakta" ett träd fort, och dom vet inte om det skottet dom snor, är ett skott jag väntat på och längtat efter, för att föröka en växt. ranting.gif
Jag delar gärna med mej, men fråga om det skottet är ok. att "sno".... Är det det, så jättegärna, men stjäl inte bara helt okunnigt. -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon