Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behövs extra belysning vid frösådd?
          emwpecj
          Inlägg 02-03-2009, 21:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 19 542

Hej

Jag kommer snart att fröså fleråriga perenner. Kommer att använda små minidrivhus som jag plannerar att ställa i ett fönster. Kommer att skydda mot direkt solsken med någon form av ljusgenomsläppande skärm. Men har läst att man behöver extra belysning, typ med lysrör, för att inte plantorna skall bli gängliga. Min fråga är om detta verkligen behövs när man odlar i ett fönster i söderläge?

Om man nu behöver lysrör, går det bra med vanliga lysrör eller måste det vara speciella för växter?

Mvh / Peter

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          blomkronan
          Inlägg 02-03-2009, 22:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Nu beror det på hur mycket yta du ska belysa... är det en fönsterbräda? så räcker det med ett "enkelt lysrör" 36 w ev. 58w. Beror på vad lysröret klarar... armarmaturen bestämmer hur många watt du kan ha... vad den klarar, precis vad en vanlig lampa sager... "max 40" watt för exempel... smile.gif

Nu är jag nybörjare (som du) och för mig räcker det med ett "enkelt" lysrör... att börja med. När vi har avancerat oss till deras kaliber... då kan vi skaffa "dubbel" och "trippel" smile.gif

SÅ... ska du ha dom i fönstret kan du skaffa en armarmatur från tex clas ohlsson eller bauhaus, Clas Ohlsson köper jag mina rör, OSRAM 36W nr 840... (eller philips 36w nr 840). 840 ger 1150 lumen (tror jag det var), lumen är styrkan på "ljus" man kan få mera lumen ur andra rör... men då börjar det kosta!

Mina växter bor under dessa enkel rör och dom växer..... naughty.gif

Citera
          malin72
          Inlägg 02-03-2009, 22:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (blomkronan @ 02-03-2009, 22:52) *
          ,OSRAM 36W nr 840 Mina växter bor under dessa enkel rör och dom växer..... naughty.gif

osram det är saker det tummenupp.gif whist.gif flirting.gif ingen hajjar når alls va whistling.gif innocent.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 01:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon