Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> mirabilis jalapa, grott inne
          lissa
          Inlägg 26-02-2009, 23:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Tänkte prova att så dom inne, för att ta ut dom , men nu slog det mig att ni alltid brukar säga at man ska ställa ut dom när dom har grott.
          Hjärtbladen kom snabbt, men ett par har fått sina riktiga blad och har samtidigt börjat att böja sig...
          Jag har haft dom under plast, och varje gång jag har tagit bort plasten har dom riktiga bladen antingen skrumpnat eller blivit "blött" som ett salladsblad som har legat för länge...Då sådde jag några nya frön , och idag hade jag plasten borta under dagen och såg att en av dom långa hade blivit utan blad. Så nu vet jag inte om jag ska ta bort plasten eller sätta ut dom??? Tempen ute dagstid är runt 16 och natt typ 8 ( tror jag)
          Bifogad fil  DSCN7875.JPG ( 53.28k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lissa
          Inlägg 03-03-2009, 01:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Ja visst blir det så Rosmarin, men vi får ta det onda mot det goda, och det känns skönt att höra att det inte bara är mina som behöver extra uppbindningar hihi
          Det jag upptäckte i morse var att när jag tog av plasten för att följa era goda råd, så fastnade en av dom långa och då fick jag se att den så gott som inte har rötter, kan det vara det som är anledningen till att dom vissnar så fort den kommer utanför microklimatet som den har haft inne i "plastbubblan"..och rötterna har inte blivit avslitna, för det var så dom som jag försökte omplantera förra året i den större krukan.....men dom var inte så stora som den här, och jag trodde det var normalt
          DOm som har fötts ute har bladen jäms med marken, jag tror att jag sådde fröna djupare med avsikten att dom inte ska bli rangliga iår...
          När jag skolar om dom, ska man sätta dom lite djupare så att en bit av stjälken kommer under jord, eller ska man sätta enbart rotkulan..??
          En sak till, den är inte av trots att det ser ut så..Jag har ofta sett att dom växer lite jäms med marken, precis som den här har gjort..
          Passar på att tacka för alla svar..hoppas jag får det på den här frågan också
          Bifogad fil  DSCN8003.JPG ( 23.39k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-03-2009, 06:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (lissa @ 03-03-2009, 01:17) *
          Ja visst blir det så Rosmarin, men vi får ta det onda mot det goda, och det känns skönt att höra att det inte bara är mina som behöver extra uppbindningar hihi
          Det jag upptäckte i morse var att när jag tog av plasten för att följa era goda råd, så fastnade en av dom långa och då fick jag se att den så gott som inte har rötter, kan det vara det som är anledningen till att dom vissnar så fort den kommer utanför microklimatet som den har haft inne i "plastbubblan"..och rötterna har inte blivit avslitna, för det var så dom som jag försökte omplantera förra året i den större krukan.....men dom var inte så stora som den här, och jag trodde det var normalt
          DOm som har fötts ute har bladen jäms med marken, jag tror att jag sådde fröna djupare med avsikten att dom inte ska bli rangliga iår...
          När jag skolar om dom, ska man sätta dom lite djupare så att en bit av stjälken kommer under jord, eller ska man sätta enbart rotkulan..??
          En sak till, den är inte av trots att det ser ut så..Jag har ofta sett att dom växer lite jäms med marken, precis som den här har gjort..
          Passar på att tacka för alla svar..hoppas jag får det på den här frågan också
          Bifogad fil  DSCN8003.JPG ( 23.39k ) Antal nedladdningar: 26

Vissa växter utvecklar grönmassan före roten. Detta är en sån växt. Det är därför man ska vänta med omskolning, tills växten fått sina första karaktärsblad.
          Anledningen att dina vissnar så fort, är att inne i plastpåsen har du nästan 100% luftfuktighet. Sänker man luftfuktigheten för fort, torkar helt enkelt växten ut, just för att roten inte hunnit utvecklas så mycket och kan vattendra som kompensation för bristen av luftfuktighet.

Man kan göra små hål i plastpåsen i början, så de små groddarna börjar vänja sig. En del växter kan ta upp till en vecka på sig, för att acklimatisera sig till den torrare luften och låta rötterna växa till sig.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 03:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon