CITAT (lissa @ 03-03-2009, 01:17)

Ja visst blir det så Rosmarin, men vi får ta det onda mot det goda, och det känns skönt att höra att det inte bara är mina som behöver extra uppbindningar hihi
Det jag upptäckte i morse var att när jag tog av plasten för att följa era goda råd, så fastnade en av dom långa och då fick jag se att den så gott som inte har rötter, kan det vara det som är anledningen till att dom vissnar så fort den kommer utanför microklimatet som den har haft inne i "plastbubblan"..och rötterna har inte blivit avslitna, för det var så dom som jag försökte omplantera förra året i den större krukan.....men dom var inte så stora som den här, och jag trodde det var normalt
DOm som har fötts ute har bladen jäms med marken, jag tror att jag sådde fröna djupare med avsikten att dom inte ska bli rangliga iår...
När jag skolar om dom, ska man sätta dom lite djupare så att en bit av stjälken kommer under jord, eller ska man sätta enbart rotkulan..??
En sak till, den är inte av trots att det ser ut så..Jag har ofta sett att dom växer lite jäms med marken, precis som den här har gjort..
Passar på att tacka för alla svar..hoppas jag får det på den här frågan också
DSCN8003.JPG ( 23.39k )
Antal nedladdningar: 26Vissa växter utvecklar grönmassan före roten. Detta är en sån växt. Det är därför man ska vänta med omskolning, tills växten fått sina första karaktärsblad.
Anledningen att dina vissnar så fort, är att inne i plastpåsen har du nästan 100% luftfuktighet. Sänker man luftfuktigheten för fort, torkar helt enkelt växten ut, just för att roten inte hunnit utvecklas så mycket och kan vattendra som kompensation för bristen av luftfuktighet.
Man kan göra små hål i plastpåsen i början, så de små groddarna börjar vänja sig. En del växter kan ta upp till en vecka på sig, för att acklimatisera sig till den torrare luften och låta rötterna växa till sig.