hej tomaz.
själv gjorde jag som så när jag tog över min odlingslott att jag första året odlade potatis på stora delar på den uppgrävda delen för att lättare kunna hålla koll på ogräset. mellan raderna hade jag bondbönor för att få i lite kväve i jorden samt för att bondbönan är lättodlad och jäkligt god. i början av hösten gräde jag djupbäddar där jag odlat potatis, 3 st. odlar vitlök på en, satt rotfrukter och bladväxter på ena samt ska ha kål på den 3e. ska fortsätta att gräva upp resten av jordbiten på samma sätt till hösten.
jag grävde upp en jordbit till som jag odlade lite kvävekrävande växter på, kål och purjolök samt en kompis barn fick sätta sin solros där. resten ogräsrensade jag mekaniskt samt satte en rad sparris på. i år blir det potatis på denna del för att hålla koll på ogräs.
eftersom jag hade några pallkragar i min ägo ställde jag upp 2 st. om du inte vill lägga pengarna på växtduk så lägg dagstidningar i botten istället. överlag är det en odlingsform jag kan rekomendera. åtminstone blir arbetshöjden bra.
oavsett vad det är för stallgödsel du har så hade jag nog lagt den på kompost. detta med tanke på att du hade tänkt att täckodla med gräsklipp vilket ger din gröda bra med näring utan färsk stallgödsel. om du ska odla mer värmekrävande växter så använd dig av den färska gödslen för att höja jordtemperaturen. tror att Israelsson skriver om odlingslimpor.
sen så hittade jag en tråd om just gödsling på våren här på odla. kanske den ger dig något.
vårgödsling lycka till
Redigerat av Preussen: 03-03-2009, 09:31