Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips för nybörjare med kolonilott
          tomasz1985@hotma...
          Inlägg 02-03-2009, 21:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 21 410

Hej!

Jag kommer förmodligen ta över en kolonilott i vår. Jag köpte en väldigt intressant bok på bokrean som heter "Handbok för köksträdgården" av Lena Israelsson och har läst på som attan. Men jag har några frågor och fler lär det bli. Än har jag ingen aning om vad det är för typ av jord men jag har tänkt att gräva djupbäddar eftersom det ska vara bra. Ska jag gräva upp hela landet eller enbart där jag tänkte odla i år?

Eftersom jag inte har tillgång till någon kompostmylla tänkte jag enbart använda mig av stallgödsel men är lite osäker på hur mycket jag behöver per kvadratmeter? Eller finns det något bättre alternativ till stallgödsel? Senare tänkte jag marktäcka med färskt gräsklipp. Behöver jag tillföra någon ny jord eller räcker det med att "boosta" den med näringen från stallgödslet och gräsklippet? Vad kan jag framföra för önskemål för den lott jag får? Finns det några saker som är speciellt viktiga när det gäller kvaliteten på en kolonilott? Är det något annat jag bör tänka på?

Varma hälsningar / Tomas

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tulipanaros
          Inlägg 03-03-2009, 09:34
          Länk hit: #2

Gäster

Mitt främsta råd är nog: jobba inte ihjäl dig! Håll det på en nivå där du tycker att det är kul. Om du orkar gräva djupbäddar på hela landet och samtidigt rensa bort rotogräs är det förstås jättebra, men att gräva där du inte tänker odla i år verkar som onödigt arbete. Lite beror det också på vilken jord du har. Om det är tung lera är det bättre att höstgräva.

Brunnen gödsel kan du nästan inte överdosera, framför allt inte om den är uppblandad med torv eller halm (det är de bästa alternativen) eller strö (lite sämre, eftersom det drar ner pH, vilket inte alla växter gillar). Den man köper på påse är också mild. Men gödsla inte där du tänker odla potatis! Det försämrar smak och kokegenskaper. Baljväxter behöver inte heller så mycket gödsel eftersom de är kvävefixerande, medan t.ex. kål vill ha mycket. Annars har jag sett i en annan tråd att någon föreslår ett lager på tre centimeter över hela jordytan. Det låter inte så mycket, men är landet stort blir det mycket ändå!

Ett annat alternativ är att odla gröngödselväxter det första året. Det är växter som själva binder näring, och som berikar jorden när man så småningom arbetar ned växterna i myllan -- dessutom luckrar de. Men då kan du förstås inte odla grönsaker på just den platsen det året. Däremot är det ett bra alternativ på den del av lotten som du inte tänker odla annat på i år. Bra gröngödslingsväxter är blodklöver, rajgräs och honungsört -- de finns att köpa i storförpackningar. Och när jag tänker efter tror jag att jag kanske har ett par stora och oöppnade påsar över.

Lena Israelssons bok är jättebra, förresten, en god läromästare.

Ha det så roligt på kolonilotten!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 08:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon