Tomat på friland funkar jättebra! Vilken zon ligger lantstället i? Michael Andersson, som driver www.tomatsidan.se, odlar alla sina sorter på friland, och bor zon 3. Han har mycket utförliga råd för tomatodling på friland:
http://www.tomatsidan.se/index.htmlPlexiskivorna tycker jag låter onödigt komplicerat; jag tror inte att de skyddar så mycket, däremot kan de blåsa omkull och skada växterna, och kan dessutom göra att regnet kommer åt sämre. Bättre vore lite högväxt växtlighet på större avstånd, som kan stoppa upp vindarna. Michael Andersson föreslår jordärtskockor på 10-15 meters avstånd från plantorna. Men jag tror inte att kylan behöver vara ett problem - beroende på hur sommaren blir förstås. En del rekommenderar att sätta på plantorna "mössor" av ihophäftade plastdukar, men det har jag aldrig provat.
Ett större problem är nog bevattningen, särskilt under de hetaste sommarveckorna. Men mina har klarat att vi har tagit ganska långa semestrar, så det är ingen omöjlighet. Marktäckning låter klokt. Och om det är riktig kris kanske någon granne kan rycka ut?
Bra och tidiga sorter är Siberia, Ida Gold (gula frukter), Subarctic plenty, Stupice (jag brukar ha tomater före midsommar). De tre första är busktomater som inte behöver tjuvas (men stöd behöver de!), Stupice är däremot högväxande som måste bindas upp. Om man odlar tre högväxande plantor i en triangel och ger dem var sin lång bambupinne kan man binda ihop pinnarna i toppen, som ett teepee om du förstår, så blir det stadigt.
Lycka till!