Min sålista skrev jag för några veckor sedan, delvis för att ha koll på vad och när jag sår/har sått och delvis för veta tiden. Jag sår i kallväxthus den största delen, andra sådder ställer jag utanför växthuset så sköter sig allt själv. Såg att Tulipa sylvestris hade grott i helgen, dessa har stått ute sedan i höstas. Fröerna på listan är till lika delar inköpta, fröer som jag fått eller som jag bytt mig till, eller som jag samlat själv.
Jag sår för att det är kul. Reflektionen över vad jag ska ha allt kommer efteråt
Nedanstående är sådda vecka 6 och 7, alltså i början på februari.
Clematis potatinii – stjärnklematis, rabatt/buskage. 4 meter långa lianer av vacker grönska. Massor med vita, ca 5 cm stora klematisstjärnor under sensommaren.
Clematis sp. – ännu obestämd gulblommig klematis från Mongoliet, stenparti, mongoliet, Gobi-Altai. Rankor med fint gula klockor, odlas med fördel som marktäckare, stenparti.
Clematis ochotensis – amurklematis, Japan, Yamanashi, stenparti/rabatt, sällsynt, tjocka mörklila alpklematislika blommor. 1 meter långa rankor, finflikade blad.
Clematis japonica- – japansk klematis (Honshu, Mt. Myojo) 3-4 meter. Blad tredelade med 5-8 cm långa småblad. Blommor brun-purpurröda, cira 3 cm långa köttiga klockor. Buskage/klättrare.
Clematis alpina – alpklematis. Italien, Val di Algordo Belluno. 2 meter långa rankor med flikade blad, stora blå klockor. Grov men sirlig marktäckare eller klängväxt. Rabatt/Buskage
Cardiocrinum giganteum var. Yunnanense – kinesisk jättelilja. 1-2 meter hög. Gräddvita klockor med bruna ränder. Väldoftande. Frösådda exemplar blir allra kraftigast. Torvparti/skuggparti
Trillium erectum – purpurtreblad. 30 cm hög. Ett grln treblad med faluröda blommor. Lättodlad, sprider sig som ogräs i rätt trädgård. Torvparti/skuggparti
Colchicum szovitsii ’Tivi’ – snöljusblomma från Armenien. 10 cm hög, 2 cm breda blad, stora vita blommor på våren. Kronbladen är mera spetsiga hos Tivi. Sällsynt och mycket vacker. Stenparti
Allium nigrum – svartlök. Grekland, Evrou, Dadia. 50 cm, kalkbladen är i regel grönvita men fruktämnet nästan svart. Stenparti.
Allium macranthum – praktlök. 40 cm stora nickande rödvioletta blommor. Sommarblommare. En lättodlad och sällsynt vacker lök från östra Himalaya. Stenparti/torvparti
Allium altaicum – alltailök. Altai Mts.40-60 cm kraftiga, ihåliga stjälkar och blad. I stjälkens topp utvecklad en rund boll av gråvita blommor. Stenpart.
Allium prattii – ?. Yunnan, Bei Ma Shan. 30 cm, röda eller skädra blommor i 3-5 cm breda klotformade samlingar. Stängel nedtill omsluten av 2-3 brett lansettlika blad. Skuggparti.
Lilium superbum – drottninglilja. 200-250 cm hög. Blad i kransar, orangeröda blommor med tillbakarullade kalkblad. En art som blir gigantiskt i rätt jord. Torvparti/skugga
Nectaroscordum siculum ssp. Bulgaricum – grönvit honungslök. Turkiet, Kaz Dag. 100 cm hög. Senblommande lök med stora, nickande klockor, grön-brun-röda. Rabatt/buskage
Codonopsis clematidea
Actaea spicata – trolldruva
Actaea rubra f. neglecta – vitfruktig amerikansk trolldruva. 75 cm hög, finflikade blad, små vita blommor i ax, vita bär på röda skaft. Skuggparti.
Inula magnifica – jättekrissla. 150 cm hög, kraftig perenn med stora spetsigt äggrunda blad. Strålande sollika gula blommor stora som kaffekoppsfat. Solitär.
Filipendula camtschatica – jätteälggräs. Japan, Hokkaido, Kamikawa, Daisetsuzan, Mt. Asahi-dake, Asahidake Onsen nära Youth hostel. 1,5-3 meter hög. Fuktigt.
Atropa belladonna – Belladonna. Giftig
Melianthus major – honungsbuske.
Plantago major – brokbladig groblad ’Variegata’.
Centranthus ruber var. Albus – vit pipört ’Snowcloud’
Xerophyllum tenax – Björnlilja
Verbena bonariensis – jätteverbena ’Buena’
Tricyrtis hirta – skugglilja, lila blommor
Tricyrtis latifolia – skugglilja, gula blommor
Skall sås:Veronicastrum virginicum – kransveronika ’Albo-rosea’
Seseli gummiferum – månmorot
Dictamnus albus albiflorus – Moses brinnande buske
Dictamnus albus – Moses brinnande buske
sanguisorba canadensis – kanadapimpinell
Saxifraga arendsii –
Saxifraga paniculata –
Alcea rosea – gul stockros
Trollius chinensis – kinesisk smörboll
Actaea racemosa – silverax f.d. Cimicifuga racemosa, ’Brunette’
Anemone rivularis – bäckanemon
Anemone sylvestris – tovsippa
Dryas octopetala – fjällsippa
Crocosmia – Lucifer, eldmontbretia
Decaisnea fargesii – narrbuske. Sådde förra året och lyckades med 2 st.
Baptisia leucantha – vit färgväppling
Ligularia dentata – klippstånd
Inula helenium – ålandsrot
Trifolium incarnatum – blodklöver
Aubretia – blåkudde
Echium russicum – röd snokört
Tagetes tenuifolia – kryddtagetes
Chenopodium rubrum – rödmålla
Cucurbita pepo – Vintersquash Delicata Zeppelin, ekofrö
Clematis tangutica – gullklematis
Clematis tangutica – gullklemtis ’My angel’
Clematis vitalba – skogsklematis, vit