CITAT (lavendelgården @ 04-03-2009, 17:52)

Min Jättegunnera står i konstant fukt. Gunneran växer om jag har rätt för mig på fuktiga områden i Sydamerika. Den trivs så vitt jag kan förstå intill en damm eller som i ditt fall en bäck. De mindre arterna däremot vill ha det lite torrare. (finns 45 arter). Låt inte frösådden torka ut, det är viktigt.
Ja, detta är vad jag lärt om Jättegunnera och jag tycker den verkar vara tåligare än vad som sägs.
Åsa
och där den växer vilt blir det heller ej så kallt som i sverige, tror inte ens att den utsätts för frost i sitt hemland även om den växer vilt på höghöjd så tror jag inte det blir så kallt som under -1c även om det nog kan gå under +5c.
bor man som du i skåne zon 1(om jag förstått rätt?,annars får du rätta mig), så kan den utan problem växa i fuktigt jord och även stå fuktigt under vintern. där kan den också växa utan vinterskydd. då den tål vintrar ner på -10c -15c och då oftast klarar sig utan skydd. exempel har jag haft Gunnera ute i kruka skåne ner till ca -3c -7c (kommer inte ihåg exakt) och den lever än idag.
men bor man som personen i fråga bor i zon 2-3. så är det en väldigt står fördel om den står torrt under vintern och inte blött. då klarar den vintern bättre. och ska man nu vintertäcka den så är det främst mot regn och vinterfukt den ska täckas emot. och ev då också vinter skydd i form av halm,torra löv.
under vintern bör den få mycket vatten och mycket näring för att få dom där vackra bladen som dom får. men också mycket värme och sol.