Full version: Jättegunnera
annaco
Jag har sått jättegunnera som jag tänker plantera bredvid en bäck som nästan torkar ut på sommaren men kan svämma över på vår och höst. Den brukar inte svämma över just där jag tänkt plantera den men marken blir mycket fuktig.

Jag bor i zon II - III och jag vill inte att den dör. Det är på gränsen att den ska klara sig men med mycket vintertäckning hoppas jag på att det fungerar, den är ju så häftig med de stora bladen.

Någon som har egen erfarenhet av hur känslig den är.
Jag kanske borde fundera ut en annan plats att plantera den på.
Alexander-VG-zon3
läget verkar inte vara optimalt. gunnera vill under våren-sommaren ha mycket näring och vatten. och under hösten-vintern vill den stå torrt.

ett varmt och soligt/halvssoligt läge som hålls fuktigt under våren-sommaren. som sedan är varmt och torrt under vintern är bäst.

till vintern är det viktigt att den står torrt. vill du täcka den så gör det med löv,halm som du sedan täcker med på slutet plastöverdrag eller nåt annat som skyddar den mot regn.

annaco
Då ska jag fundera ut ett nytt ställe där den kan passa.

Jag hade hoppats på att kunna använda den som insyns skydd, men jag kan nog använda den som det fast åt ett annat håll.

Är den lika storslagen i verkligheten som på blid?
Alexander-VG-zon3
det beror å vilken bild du tittar på.

den blir inte lika hög här och får heller ej dom där jätte breda bladen. men den blir ändå rätt så maffig även i sverige.
lavendelgården
Min Jättegunnera står i konstant fukt. Gunneran växer om jag har rätt för mig på fuktiga områden i Sydamerika. Den trivs så vitt jag kan förstå intill en damm eller som i ditt fall en bäck. De mindre arterna däremot vill ha det lite torrare. (finns 45 arter). Låt inte frösådden torka ut, det är viktigt.
Ja, detta är vad jag lärt om Jättegunnera och jag tycker den verkar vara tåligare än vad som sägs.
Åsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 04-03-2009, 17:52) *
Min Jättegunnera står i konstant fukt. Gunneran växer om jag har rätt för mig på fuktiga områden i Sydamerika. Den trivs så vitt jag kan förstå intill en damm eller som i ditt fall en bäck. De mindre arterna däremot vill ha det lite torrare. (finns 45 arter). Låt inte frösådden torka ut, det är viktigt.
Ja, detta är vad jag lärt om Jättegunnera och jag tycker den verkar vara tåligare än vad som sägs.
Åsa

och där den växer vilt blir det heller ej så kallt som i sverige, tror inte ens att den utsätts för frost i sitt hemland även om den växer vilt på höghöjd så tror jag inte det blir så kallt som under -1c även om det nog kan gå under +5c.

bor man som du i skåne zon 1(om jag förstått rätt?,annars får du rätta mig), så kan den utan problem växa i fuktigt jord och även stå fuktigt under vintern. där kan den också växa utan vinterskydd. då den tål vintrar ner på -10c -15c och då oftast klarar sig utan skydd. exempel har jag haft Gunnera ute i kruka skåne ner till ca -3c -7c (kommer inte ihåg exakt) och den lever än idag.

men bor man som personen i fråga bor i zon 2-3. så är det en väldigt står fördel om den står torrt under vintern och inte blött. då klarar den vintern bättre. och ska man nu vintertäcka den så är det främst mot regn och vinterfukt den ska täckas emot. och ev då också vinter skydd i form av halm,torra löv.

under vintern bör den få mycket vatten och mycket näring för att få dom där vackra bladen som dom får. men också mycket värme och sol.

MariaS
Jag har en jättegunnera (Gunnera manicata) som växer i just en dikeskant. På hösten har jag en takplåt som jag riggar över just denna plantan.
Men så stor som man kan se den i danmark, har aldrig min blivit. Den blir på sin höjd en meteroch bladen blir något större än på rabarber.
Christer i Falköping
Håller med Linus om att den i högre zoner bör stå torrt över vintern och dessutom mycket väl täckt!
Det finns en Jättegunnera I kinnekulle som blir enorm. Den är högre än mig och har väldigt breda blad. Trots att den står i ett zon1 läge, står den torrt och täckt över vintern.

Sveriges största Jättegunnera? Var på besök hos goda vänner på Kinnekulle och måste visa en bild på deras Jättegunnera. Jag står nog 1,5 meter framför den (bakom mig finns ett stort dike som är början på förstoringen av deras damm). Dessutom är jag 1,8 meter hög. Inte ens de på Göteborgs botaniska är lika stora som denna.

Christer.
lavendelgården
Skåne är inte bara zon 1. Här på Linderödsåsen varierar det ganska mycket. Skulle tro att min Gunnera står i zon 2 eller 3. Har inte täckt den de tre senaste åren, då jag är för lat. Får väl se om den klarar den här vintern, som inte varit nådig. Annars tror jag att även växter har olika gener, så man kan ju ha fått tag på ett bra exemplar! Det är lite synd tycker jag att så många är zonfixerade - varje sommar träffar jag människor som gärna skulle vilja ha en viss växt, men har läst att den inte "går" i den zon de bor i. Blå bergvallmo är ett bra ex. Det stod i en trädgårdstidning att den bara gick att odla upp till zon 2. Trams säger jag!
Åsa
Lavendelgården i Henset
kasam
CITAT (lavendelgården @ 05-03-2009, 09:34) *
Skåne är inte bara zon 1. Här på Linderödsåsen varierar det ganska mycket. Skulle tro att min Gunnera står i zon 2 eller 3. Har inte täckt den de tre senaste åren, då jag är för lat. Får väl se om den klarar den här vintern, som inte varit nådig. Annars tror jag att även växter har olika gener, så man kan ju ha fått tag på ett bra exemplar! Det är lite synd tycker jag att så många är zonfixerade - varje sommar träffar jag människor som gärna skulle vilja ha en viss växt, men har läst att den inte "går" i den zon de bor i. Blå bergvallmo är ett bra ex. Det stod i en trädgårdstidning att den bara gick att odla upp till zon 2. Trams säger jag!
Åsa
Lavendelgården i Henset

Bra inlägg!!!
Jag har fått lära mig från plantskolan (där jag är stammis) att förvisso är zoner intressanta, men framförallt de speciella förutsättningar som råder på växtplatsen och även turen/oturen med stränga/milda vintrar etc.
/Kasam
Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 05-03-2009, 09:34) *
Åsa
Lavendelgården i Henset

jag har också min trädgård i zon 1-2 skåne och jag har också väldigt många zonknäckare växter och jag vet allt det där som du skriver om. men gunnera är annorlunda tro mig den mår bra av att stå torrt på vintern (var den än är i sverige). visst gunnera kan ''klarar'' några vintrar utan skydd kanske ända upp till zon 3-4. men sedan smäller det till och den dör. exempel vet jag flera i skåne zon 1-3 som haft gunnera på friland utan skydd. sedan en vinter så dog samtliga dom som var utan skydd. inkluderar mina föräldrars gunnera som inte klarade den vintern, en ''normal'' zon 1-2 vinter i skåne.

vill man vara säker att den överlever så kan det vara på sin plats att skydda den åtminstone mot regn. eller om man odlar den utan skydd så ska den odlas mycket väldränerat i ett varmt och skyddat läge MEN ha ett fuktigt jordlager längst nere bland rötterna.

Blå bergvallmo funkar bäst i norra sverige. i zon 1-2 dör den oftast om vintern om man inte ger den rätt jord. samma med blå bergvallmo så vet jag flera just i skåne som har problem med den och att den också kan dö under vintern. ska man odla bergvallmo i ''varma'' zoner ska man odla den så att den får fukt under vår-sommar och torrt under höst- vintern.

även botaniska trädgården i Köpenhamn skyddar sin med halmbalar/halm och torralöv med presenning över. och där är det inte ens nödvändigt att skydda den, men dom tar det säkra före det osäkra vilket man bör göra om man bor i zon 2-3 eller kallare. och även Göteborgs botaniska skyddar sin med plast över just mot regn(jag vet inte om dom även skyddar den mot kyla?).

visst gunnera tål mycket kyla långt under -10c -15c. och i USA växer den utan skydd i klimat där vintern regelbundet går ner till -25c. men där är det också oftast väldigt torrt under vintern plus mycket snö. alltså torrare den står desto kallare kan det bli.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kasam @ 05-03-2009, 09:44) *
Bra inlägg!!!
Jag har fått lära mig från plantskolan (där jag är stammis) att förvisso är zoner intressanta, men framförallt de speciella förutsättningar som råder på växtplatsen och även turen/oturen med stränga/milda vintrar etc.
/Kasam

zonen är en vägledning på vad man kan odla eller inte i ''stora'' drag. därefter får man sedan se till sina egna förutsättningar exempel

1jordmån
2blåst och vindskyddat
3sol/skugga
4sommar värme
5nederbörd under året
7sommar längd
8vinter längd
9antal ''lägsta'' nätter
10antal ''varmaste'' dagar
11soltimmar
12första frost
13sista frost

m.m.

förutom det så är det bra att veta vart sina växter kommer ifrån exempel frökälla och proviens (stavas?), exempel av våra trädgårds växter finns det ju många olika namnsorter som kommer från olika ''microklimat'' områden. och som kan vara mer anpassat för sveriges klimat. det är ju det alla E-plantor är tillför att dom har bra härdighet och bra kvalitéer och motstånds kraftiga m.m..

förutom det så kan man ju ändra det lokala microklimatet i sin egen trädgård, och göra dom bästa förutsättningarna för varje växt exempel jordmån och läge.
MariaS
Tror det stavas: proviniens
Solstorm
Ni vet väl om att man ska lägga en halv gris under gunneran. Botaniska i Göteborg har en hel gris under sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Solstorm @ 05-03-2009, 14:42) *
Ni vet väl om att man ska lägga en halv gris under gunneran. Botaniska i Göteborg har en hel gris under sig.

luffare funkar också giggle.gif

CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 11:03) *
Tror det stavas: proviniens

tack tummenupp.gif
Solstorm
CITAT (flaxss @ 05-03-2009, 15:05) *
luffare funkar också giggle.gif

Nog borde det finnas spökhistorier med gunneror inblandade giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Solstorm @ 05-03-2009, 15:29) *
Nog borde det finnas spökhistorier med gunneror inblandade giggle.gif

min krypgunnera - Gunnera magellanica, får bacon skivor istället för en gris ohmy.gif laugh.gif biggrin.gif.

kommer inte ihåg vart jag hört det, men det var lite av en ''spök'' historia när jag hörde om luffaren som blev begravd under gunneran.
MariaS
CITAT (flaxss @ 05-03-2009, 15:46) *
min krypgunnera - Gunnera magellanica, får bacon skivor istället för en gris.

kommer inte ihåg vart jag hört det, men det var lite av en ''spök'' historia när jag hörde om luffaren som blev begravd under gunneran.

Ursäkta, men nu kommer väl antagligen en jättedum fråga. VArför ska man ge gunneran gris eller bacon? confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 15:50) *
Ursäkta, men nu kommer väl antagligen en jättedum fråga. VArför ska man ge gunneran gris eller bacon? confused.gif

det är väl mer skämt än allvar. men jag har alltid hört det att gunneran ''växer'' och trivs bättre om man planterar den över en gris.

varför den gör det vet jag inte, antagligen funkar ben och blodmjöl lika bra.

min krypgunnera har inte bacon biggrin.gif var mer ett skämt från min sida, då den är så liten den arten så passar bacon bättre.
kasam

MariaS - Tack för att du ställde frågan. Läste tråden o blev också väldigt undrande kring just detta...

flaxss - Tackar för svaret... visste inte riktigt vad jag skulle tro om bacon. Dina inlägg brukar ju vara späckade av kunskap, så varför skulle jag då tvivla på detta... biggrin.gif

Solstorm

För att den inte ska sno grannens såklart.
Christer i Falköping
Gris eller luffare = Gödsel. Om man vill ha gunneran riktigt stor skall den också ha en hel del gödsel. Fast man behöver kanske inte vara fullt så drastisk som att ha ihjäl en luffare eller slakta sin gris för det laugh.gif
Christer.
Piccante
CITAT (Solstorm @ 05-03-2009, 14:42) *

Vet inte om det har så stor inverkan med en gris under en hel park????

Christer i Falköping
Skall nog stå "under sina" laugh.gif
humlen
Har klarat min jättegunnera denna kalla vinter också trots att jag bor i zon 4,jättestolt rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon