Nej, jag hade nog inte kunnat använda råttgift. Men med tanke på hur det stinker.... hade det inte förvånat mig om någon annan hade gjort det. Bara för att katter används som sällskapsdjur tycker jag inte att det är ok att de kan leva ute vilt hur som helst. Ormar tillfångatas och hundar lämnas inte utan tas omhand. Vad är skillnaden egentligen? Jag har inga speciella känslor för just katter, de är som vilka andra djur som helst för mig. Råttor är sällskaspdjur för många barn, men det är inte många som skulle tveka om de inkräktade deras källare. Bara för att dra en parallell
Katterna inkräktar min balkong. Jag hade inte kunnat sova på ett bra tag om jag hade gjort det, men vart går gränsen? Om det är 10 katter som strör omkring eller 30? De blir ju inte direkt färre.
En av katterna, tror det är mamman till flera andra, har äckliga bölder i ögonen. Det ser ut som infektioner av ngt slag. Det är inte juste att låta de leva så heller, det är inte deras rätta miljö.
Jag tror att grannen ger de mat, det är därför de är i närheten. Men jag kan ju inte förbjuda dem att göra det heller.
Jag tycker personligen att det är lika avsmakande som att ha råttor i området. Det är inte så att jag tycker illa om katter, men jag tycker att de hör hemma i hus med gård, på bondgården eller i skogen. Absolut inte i förorten, ute bland hyreshus. Många har katter i lägenhet och trivs med det och det är helt upp till dem men jag tycker personligen att de borde ha samma villkor som för hundägare. Varför ska det vara undantag? Hade det varit hundar som kissat i andras balkonger så hade det blivit ordentligt liv.
Man får inte ens rasta hunden i bostadsområdet, men hus- och vildkatterna kan göra sina behov varsomhelst.
Påminner lite om teneriffa med sina herrelösa katter och hundar, ja det var en stark jämförelse, men ni förstår nog vinken.
Detta kan upplevas som starka åsikter men man får tycka olika

Och så är jag uppretad över odören på min balkong. Mest av allt är jag irriterad över att jag vet att mina kommande planteringar inte kommer att få vara ifred, de började gräva i de jag hade i höstas.