Det vore roligt att veta vad ni tänker om växter och deras namn. Jag tycker att det kan vara lite svårt med dom Svenska namnen, dels för att dom ibland verkar växla beroende på var man bor i landet, och dels för att det är många jag aldrig lärt mig .
Själv har jag ju börjat med blommor här nere, och det gör att det blir lite komplicerat när jag läser i forumet. Visst kan man stoppa in namnet i google, och där hoppas på att det latinska står i något inlägg..så utvägar finns det alltid om man är intresserad.
Jag bara undrar varför ni inte använder mer riktiga namn, för egentligen är det ju lättare och snabbare att skriva Ipomea som att skriva blomman för dagen...om det nu är det den kallas på Svenska, för jag tror att det är mirabilis som är blomman för dagen, eller hur var det ???. Men visst, många har nog längre "riktiga "namn.
I Spanien har blommor också sina inhemska namn, och även där kan namnet vara ett eller annat beroende på var man bor, Men i dom flesta forumen använder man sig av riktiga namn, och dom som kommer in nya lär sig ju riktiga namn vartefter man läser, och dom inhemska ser man nästan bara för att fråga vad den och den växten heter på riktigt....men det här handlar ju inte om att jämföra var man gör vad, och hur man gör det.
Jag anser att det förlättar med riktiga namn, men vad anser ni, och varför ??