Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träd i uterum, Vilka sorter är lämpliga
          AnkiHbg
          Inlägg 09-05-2004, 20:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 753

Hej
          Jag skulle vilja ha råd om vilka träd som kunde vara lämpliga att ha inne i ett uterum där temperaturen kan variera ganska mycket, plus att det är kallt på vintern ibland lite under noll grader, plus att jag måste ha det i en kruka.

Har mycket tomat physalis paprika o gurkplantor nu, men skulle vilja ha det lite mer lummigt högra upp...

Någon som har någon erfarenhet av att odla typ fruktträd el något exotiskt träd i kruka, hur stora behöver dom vara etc..

Mvh Anki i Hbg

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          anna.
          Inlägg 10-05-2004, 16:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 321

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-05-2004, 15:34)
          JOmen bananer blir det även i Sverige om man kan hålla minst + 20 även på vintern. Är det ätbananer elelr prydnadsbananer Du har?

Min banan är nog inte ätlig... och det verkar inte heller vara så stor chans att den ska få frukt i Sverige. Prydnadsbanan eller Falsk banan heter den (enligt diverse källor på internet), Ensete Ventricosum. Men det underliga är att när jag sökte på det latinska namnet fick jag fram en avhandling som undersökte just den här växtens betydelse i Etipoien, där den bland annat har hjälpt till att avvärja hungerkatastrofer... Vad roligt det är att ha en växt som har en sån betydelse, även om den inte blir likadan här smile.gif

Jag läste också att bananplantorna dör när de har blommat? Min skulle (eventuellt) blomma efter 4 år, men det är ju jättetråkigt om den ska dö sedan. sad.gif

--------------------
          www.uglyelephant.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 06:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon