Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min första kolonilott, Hjälp
          Malka
          Inlägg 22-02-2009, 17:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 21 295

Jag ska i år börja odla i min första kolonilott.
          Skulle därför vara jätteglad om jag kan få några tips på hur man sätter igång

Ska odla ngt ätbart och ha med porslinsblommor
          Kan jag använda mig av gödsling i hela landet innan jag sår?vilket gödsel isf?
          Vill börja att så något som är lätt eftersom jag är nybörjare,tips på vad man kan odla?

mvh/mahlin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-03-2009, 11:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ser att du bor i Umeå och kan då tyvärr meddela att du INTE kan odla sånt som Asiatisk kål (Pak Choi) + Ruccolan kan bli mycket svår.

Dessa växter producerar inte blad utan blommor då det är lång dag, så den jättelånga dagen i norr + dessa växter funkar helt enkelt inte. Inte ens här i mälardalen funkar dessa mitt i sommaren utan man odlar tidigt på våren och sedan på hösten för sen höstskörd. Även spenat kan vara känslig för att gå upp i blom vid lång dag, jag rekommenderar mangold som ersättare den bryr sig inte om dagslängden MEN vänta med sådden tills marken har en temp på runt +10, utsätts de för kyla kan de tro att det varit vinter = de blommar också.

Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården som redan har tipsats om här är mycket bra och just nu hittas den ill ett bra pris.

En annan sak att rekommendera i norr är att välja sorter med kort utvecklingstid, fröfirmor som ex. Runåbergs sätter ut på ett ungefär hur många utvecklingsdagar sorten har vid optimal väderlek som bruka ge ledtråd ifall det är en snabb eller sen sort.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 10:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon