Det går att få hanar att lugna ner sig med p-piller för honor men det är absolut mycket sämre ur hälsosynpunkt än vad en kastrering är.
Själv har jag en fertil hane som snart driver oss till vansinne. Han har haft sina första parningar nu, tre stycket rätt tätt, och jag trodde att han skulle lugna ner sig nu men icke. Han börjar tidigt varje kväll och går och ropar fram till 6 tiden på morgonen. Tidigare var han en vacker hane men nu är han alldeles för tunn, hormonerna sliter verkligen på honom. Jag vill ju använda honom och hade inte tänkt kastrera honom förrän nästa år, men vete katten om det går att vänta så länge.
En fertil hane som går ute får man vara beredd att förlora. Han kommer att gå längre och längre bort, vara hemifrån längre och längre perioder, och det troliga är att en vacker dag kommer han inte tillbaka alls. Jag blir lite nyfiken på varför kastrering inte är något alternativ. När jag kastrerade en katt för 25 år sedan hos en äldre veterinär så höll jag katten i knät och veterinären gav lokalbedövning, det gick hur smidigt som helst. (Det var min genom tiderna underbaraste katt

åh, så jag saknar honom) Om du är orolig för sövning så går det att kastrera ändå.