Låna " Rosor för nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson i två delar ( eller senaste upplagan 3 böcker )
Där kan du läsa om de rosor du gillar och vilka som är möjliga i din zon.
När man tänker på snittrosor tänker man väl på dom där tjusiga från blomsteraffären, det finns företag som bara tar fram dessa i växthus till blomsteraffärer. Våra egna hemma i trädgården har lite tuffare vilkor men många vill ju ändå ha några tjusiga sorter att prova, blommorna från buskrosorna är lika fina men kanske inte så raka i stjälkarna, blommans form inte den där flotta spiralformen, men det finns mycket rosfolk som tycker de flotta rosorna är plastiga och föredrar de gammaldags buskrosorna, som oftast luktar starkt, dom är också mycket mer lättodlade och härdiga. Tycker jag plockat in av alla de sorters rosor i trädgården och kan inte säga om någon håller längre än någon annan, dom är finast där dom står i rabatten.

Ingrid Bergman, är nog den flottaste rosen jag har i trädgården, en klen zon 3 ros som växer mot en varm södervägg här,  det händer att jag skär av en enda ros av denna på sommaren.

Redigerat av Kajsa: 05-03-2009, 12:04