Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klippning av växterna när?, Malva, Riddarsporrar och Lammöron
          tilde72
          Inlägg 08-03-2009, 12:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 1 355

i VÅRAS FÖR SNART ETT ÅR SEDAN PLANTERADE JAG RIDDARSPORRAR,OLIKA SORTERS MALVOR OCH LAMMÖRON. DE TVÅ FÖRSTA HAR BLIVIT REJÄLT HÖGA OCH JAG HAR NU LÅTIT DEM VINTERVILA.
          TILL MIN FRÅGA: NÄR OCH HUR (ÄNDA NED) SKALL JAG KLIPPA NED DEM NU NÄR DET BLIR VÅR.

HÄLSINGAR TILDE

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-03-2009, 12:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Lammöra är en vintergrön tvåårig växt. så den vissnar inte ner på vintern. så där är det bara att klippa veck gamla blommor från förra året och ev ta veck fula blad nere vid rosetten. vill du ha kvar plantor så bör du spara lite frön. EDIT - tänkte på fel växt, Lammöra är inte tvåårig, men dock är den vintergrön och bör därför inte klippas ner helt.

Malva beror vilken du har, men alla vissnar inte ner utan får nya skott från stammen nere vid eller på ''grenar'' som överlevt vintern. klipper du ner den för hårt så får du då mindre skott. är det nu en art som ''helt'' vissnar ner och kommer upp från jorden från nya knoppar då är det bara att jämna den med marken.

riddarsporre klipper du veck det som är visset.

sedan beror det vart man bor när man kan börja. i sydsverige ska det nog inte vara någon större fara nu även om det blir frost så tål dom det. och sådär jätte mycket skydd ger inte heller bladen på vintern men visst någon skydd ger dom mot väta och kyla.

jag har både klippt på våren och hösten utan problem.

Redigerat av flaxss: 08-03-2009, 12:58

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 13:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon