CITAT (Alba @ 08-03-2009, 11:49)

Mitt olivträd lever men står där bara som en grå stam.....skjuter inga nya blad.
Trädet har stått i rumstemp. hela vinterna och har därför inte fått någon riktig vila tänker jag.
Nu överväger jag att sätta ut trädet i ett förråd...helt utan ljus el. fönster och ca +5°. Då ska det stå där till kanske maj månad.
Tänker mig att trädet då får en viloperiod.
Vad tror ni....är det någon ide att göra så ?
varför har du haft det i rumstemp?
det du kan göra är ju att ha det kvar där den står och istället ta ut det så fort som möjligt(när det går).
CITAT (Titti63 @ 08-03-2009, 12:25)

Har också en fråga om olivträd...
Jag är också ny olivträdodlare från ifjol. Har övervintrat den i ca: +3-+8 grader med pyttelite ljus. Den har överlevt och tappat cirka hälften av bladen, men hur gör jag nu, ska jag ta fram den i ljus och värme som änglatrumpeterna och pelargonerna, vad säger ni som vet? Sa man byta jord varje år?
// Titti
lite tappar den bladen under vintern, tappar den mängder med blad tyder det på att jorden under vintern antingen varit för torr eller för blöt. eller att det varit varmt någon gång och då har det varit för lite ljus.
är det stadigt under +10c så behövs oftast inget extra ljus.
sätt den inte inne i rumsvärmen, utan i takt med att det blir varmare i rummet där den står nu kan du ge den lite mer vatten och ev plantera om den om det behövs. sedan när det är ca +5c +10c så placerar du ut den direkt(ta in vid vår frost).