|
Jag har ett olivträd som är ca 2-3 år........40 cm högt.
Den har som vanligt tappat alla blad under vintern men har ännu inte fått nya. Kvistarna i toppen är torra och döda men stammen är grön och fin. Jag har skrapar lite och den verkar frisk.
Jag planterade om den i februari.
Men nog borde den väl ha börjat få blad nu ?
Ingen som har något tips hur jag ska få fart på trädet.
Alexander-VG-zon3
01-05-2008, 17:22
den tappar ju bladen om den står inne mörkt,varmt,torrt under vintern . den ska ju vara ute på våren när det är runt +1c och sedan in efter ett par frostnätter ner till -5c , då ska man övervintra den inne svalt och ljust 0c max +10c . sedan under vintervilan ska bladen hållas fuktigare men jorden vara lite torrare . ute ska den stå soligt och varmt och bara torka upp lätt på ytan . sköter man den så här kommer den må mycket bättre och inte tappa blad plus sätta frukt .
jag hade satt ut den ute och så håll den vattnad och stat den nu i ett soligt och varm del . så lever den kommer det komma nya blad nu i maj .
Tack för ditt svar. Nu flyttar jag ut den och hoppas att den börjar röra på sig.j
Jag ställde ut mitt olivträd i maj på en solig och ganska skyddad plats. Inte ett blad har kommit på hela sommaren men jag har ju sett att den lever. Skam den som ger sig......nu börjar den skjuta blad........i slutet av augusti. Den måste ju ha något fel på sin biologiska klocka.
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 19:12
CITAT (Alba @ 26-08-2008, 18:07)  Jag ställde ut mitt olivträd i maj på en solig och ganska skyddad plats. Inte ett blad har kommit på hela sommaren men jag har ju sett att den lever. Skam den som ger sig......nu börjar den skjuta blad........i slutet av augusti. Den måste ju ha något fel på sin biologiska klocka. min ena oliv som har varit sen med att visa livstecken kom med nya blad i slutet av juni , men i slutet av aug det du !! . den ska ju sluta växa nu i sept-okt . men ge den en behövlig vintervila nu så att den behåller sina blad .
Vintervila .........förråd med ca 5° men helt utan ljus
eller...
inomhus ca 20° och dagsljus och lysrör. Vilket är bättre ?
Alexander-VG-zon3
27-08-2008, 10:58
CITAT (Alba @ 27-08-2008, 08:46)  Vintervila .........förråd med ca 5° men helt utan ljus den är bäst .
CITAT (Alba @ 27-08-2008, 09:46)  Vintervila .........förråd med ca 5° men helt utan ljus
eller...
inomhus ca 20° och dagsljus och lysrör. Vilket är bättre ? Om man bara har inomhus att ta till...går det?...jag har ett förråd men det finns ingen värme i det och det är o isolerat... ...extraljus kan jag ha men inte någon värme...men jag vet inte hur pass kallt det kommer att bli där...men kallt blir det nog...
Alexander-VG-zon3
27-08-2008, 21:39
CITAT (Floppy @ 27-08-2008, 21:30)  Om man bara har inomhus att ta till...går det?...jag har ett förråd men det finns ingen värme i det och det är o isolerat... ...extraljus kan jag ha men inte någon värme...men jag vet inte hur pass kallt det kommer att bli där...men kallt blir det nog... sålänge det inte går under -10c -12c klara trädet sig där om du isolerar krukan . blir det lägre än -10c bör du skydda resten också . annars om du har det ute länge så kan du vänja det och sedan övervintra det i +15c och extra ljuse ,, då får den en liten vila ute och sedan får den en ''fake'' vår inne . så har jag gjort innan och det har funkat men trädet har inte mått bra .
Aha ok...super tack Flaxx...ska prova att isolera med bubbel plast ...plastar nog in hela för den är så liten...och så får jag kika in till den lite då och då under vintern och lufta den lite och se hur den mår...
Alexander-VG-zon3
27-08-2008, 21:59
CITAT (Floppy @ 27-08-2008, 21:52)  Aha ok...super tack Flaxx...ska prova att isolera med bubbel plast ...plastar nog in hela för den är så liten...och så får jag kika in till den lite då och då under vintern och lufta den lite och se hur den mår... fast bubbelplast är inte heller bra om du ska skydda växten ,, plasten andas inte och det blir alltför fuktigt . då är risken istället att den ruttnar vid jordytan . ev att du använder bubbelplast då det är som kallast , om krukan kan du ha bubbelplats om växten hade jag istället tat fiberduk eller grön vinterväv som är luftig men skyddar så det gör det 5c varmare .
, träd behöver villa under vinter +5 +10 utan ljus , oliver kan klara till -14. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
27-08-2008, 22:54
CITAT (Bassam @ 27-08-2008, 22:02)  , träd behöver villa under vinter +5 +10 utan ljus , oliver kan klara till -14. H:Bassam tål neråt -15c om dom står torrt och om det inte varar så länge och en tålig sort i förövrigt rätt sommar klimat också ,, med skydd har jag haft oliver som har klarat -18c utan skador . har även haft oliver utan skydd men med mycket snö som klarat lägre än -12c . men annars så brukar man säga att oliver tål neråt -10c utan problem utan skydd om växten ,,sedan finns det många namnsorter med olika härdigheter . annars så behöver oliver en vintervila på 0c +10c .
, oliv börja blir trött när grader blir -7 till –8m, bladen börja dö när gradar blir -14 till -17, men träd börja dö när gradar blir -19 till -20, men frosten blir mycket dålig när fortsätter lång tid, men blir oliv mycket dåligt om kommer varm gradar och frost tillsamman. obs : den är som skriver resulta av forskning och prövning under flera år. H: Bassam
Alexander-VG-zon3
29-08-2008, 08:46
CITAT (Bassam @ 28-08-2008, 12:11)  , oliv börja blir trött när grader blir -7 till –8m, bladen börja dö när gradar blir -14 till -17, men träd börja dö när gradar blir -19 till -20, men frosten blir mycket dålig när fortsätter lång tid, men blir oliv mycket dåligt om kommer varm gradar och frost tillsamman. obs : den är som skriver resulta av forskning och prövning under flera år. H: Bassam oliver växer vilt där det blir frost ,, och oliver odlas där det förekommer frost ner till -10c -5c bland annat i inre Spanien . och oliver blommar bättre om dom utsätts för frost ner till -5c -10c . och oliver är ''vintergröna'' vilket betyder att dom fäller bladen normalt sett om det blir kallt istället för att byta dom på våren . som jag skrev oliver om det är en tålig sort och rätt klimat (dvs varm sommar och varm höst alltså medelhavsklimat) och har det torrt under vintern klarar neråt -12c -15c . annars så tycker inte jag att man ska utsätta det för under -10c -12c då det i sverige är väldigt utsatt . annars finns det flera oliver i sverige som växer på friland med eller utan skydd och har gjoirt det i ett par år . bland annat hos mig . under -15c är trädet nog dött det har du rätt i !!! ,, men med skydd har mina klarat -18c utan skador . ska man ha sin oliv på friland här så kan man skydda det med någon väv och frigolit när det går under -10c .
jag skrev till resultaten från olika hög skolor för att visa till dig vad som händer med träd under olika gradar , men du är duktigt och jag fick från dig mycket också. h: Bassam
Alexander-VG-zon3
30-08-2008, 12:44
CITAT (Bassam @ 29-08-2008, 18:32)  jag skrev till resultaten från olika hög skolor för att visa till dig vad som händer med träd under olika gradar , men du är duktigt och jag fick från dig mycket också. h: Bassam har du någon referens ? jag tycker det skulle va intressant att läsa om oliver härdighet mot kyla i ''sverige'' och då gärna en ingånde artikel eller uppsats . jag har ju haft oliver på friland sedan 2004 med skydd vissa vintrar . och som nu den senaste vintern inget sydd alls . och jag utsätter dom verkligen till gränsen . och det har dom tålt .
Mitt olivträd lever men står där bara som en grå stam.....skjuter inga nya blad. Trädet har stått i rumstemp. hela vinterna och har därför inte fått någon riktig vila tänker jag. Nu överväger jag att sätta ut trädet i ett förråd...helt utan ljus el. fönster och ca +5°. Då ska det stå där till kanske maj månad. Tänker mig att trädet då får en viloperiod.
Vad tror ni....är det någon ide att göra så ?
Titti63
08-03-2009, 12:25
Har också en fråga om olivträd...
Jag är också ny olivträdodlare från ifjol. Har övervintrat den i ca: +3-+8 grader med pyttelite ljus. Den har överlevt och tappat cirka hälften av bladen, men hur gör jag nu, ska jag ta fram den i ljus och värme som änglatrumpeterna och pelargonerna, vad säger ni som vet? Sa man byta jord varje år?
// Titti
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 12:40
CITAT (Alba @ 08-03-2009, 11:49)  Mitt olivträd lever men står där bara som en grå stam.....skjuter inga nya blad. Trädet har stått i rumstemp. hela vinterna och har därför inte fått någon riktig vila tänker jag. Nu överväger jag att sätta ut trädet i ett förråd...helt utan ljus el. fönster och ca +5°. Då ska det stå där till kanske maj månad. Tänker mig att trädet då får en viloperiod.
Vad tror ni....är det någon ide att göra så ? varför har du haft det i rumstemp? det du kan göra är ju att ha det kvar där den står och istället ta ut det så fort som möjligt(när det går). CITAT (Titti63 @ 08-03-2009, 12:25)  Har också en fråga om olivträd...
Jag är också ny olivträdodlare från ifjol. Har övervintrat den i ca: +3-+8 grader med pyttelite ljus. Den har överlevt och tappat cirka hälften av bladen, men hur gör jag nu, ska jag ta fram den i ljus och värme som änglatrumpeterna och pelargonerna, vad säger ni som vet? Sa man byta jord varje år?
// Titti lite tappar den bladen under vintern, tappar den mängder med blad tyder det på att jorden under vintern antingen varit för torr eller för blöt. eller att det varit varmt någon gång och då har det varit för lite ljus. är det stadigt under +10c så behövs oftast inget extra ljus. sätt den inte inne i rumsvärmen, utan i takt med att det blir varmare i rummet där den står nu kan du ge den lite mer vatten och ev plantera om den om det behövs. sedan när det är ca +5c +10c så placerar du ut den direkt(ta in vid vår frost).
CITAT (flaxss @ 08-03-2009, 12:40)  varför har du haft det i rumstemp? Ja det kan man undra....det bara blev så. Ta ut den utan frostrisk det kommer att dröja i norr. Min tanke var att den skulle få vila i lite svalare luft....men det kanske är för sent för det. Ja den får väl stå där den står då i rumstemp. med extraljus så får jag se vad som händer.
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 14:50
CITAT (Alba @ 08-03-2009, 14:31)  Ja det kan man undra....det bara blev så.
Ta ut den utan frostrisk det kommer att dröja i norr. Min tanke var att den skulle få vila i lite svalare luft....men det kanske är för sent för det.
Ja den får väl stå där den står då i rumstemp. med extraljus så får jag se vad som händer. jag vet inte om det blir bättre av att sätta den svalt nu. det känns mer som det blir att bara flytta den fram och tillbaka i olika miljöer. men prova att sätt den lite svalare och se hur det funkar. men jag hade nog haft den kvar där den är nu.
skogstroll
08-03-2009, 15:19
förra vintern hade jag min oliv inne och det blev torrt som fnöske och inga nya skott kom, i vinter har jag ställt det riktigt off, under huset i grunden - har nog vart ganska kallt - utan nån omsorg alls utan några stackars vattenskvättar då och då. Det ser faktiskt ut som om det kommer nya skott
ogräset
08-03-2009, 16:24
Hej på er Jag tycker att olivträd är väldigt vackra, jag har ett träd som är fyra år. De två första åren hade jag det inne på vintern men det tappade nästan alla blad. Nu står det ute i mitt växthus där jag har isolerat med bubbelplast och en frostvakt jag har lite andra blommor där också. Jag har nyligen klippt olivträdet men jag tror att det är ca 150 cm. Jag var ute i växthuset och tog en bild så ni kan se hur det ser ut, nu snöar det ute men snart kan olivträdet få komma utanför växthuset. Hälsningar Birgitta PS Åker till Karibien på onsdag skall bli skönt med lite värme och underbara blommor Olivträd vinterförvaring
Så fint ditt träd är. Du skulle se min pinne Min tanke var också att mitt "träd" aldrig fått någon temp.växling vilket gör att den stannat av helt. Men som Flaxss också säger....det kanske inte gynanr den att bara bära fram och tillbaka. Trevlig resa Ogräset. Jag hoppas vi får se många fina bilder från resan.
susanneedgren
08-03-2009, 21:11
Ogräset!
är ditt träd fyra år? Jösses så stora kommer mina aldrig att bli.
Har haft två stycken stående på identiska platser. Samma värme, samma vatten, samma ljus. Den ena tappar sina blad och det andra sätter nya och har inte tappat ett enda blad. Hur kan det bli så.
Har samma fråga; min oliv tappade så mycket blad i vintras så jag satte den i förådet för ett par månader sedan där det är ca 5 grader. Hur gör jag nu när den skall ut? Direkt ut på altanen eller in i huset? Är det för mycket i variation i vädret/temperatus så man skall vänta lite kanske. Blir det för varmt om man tar in den? Mvh pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|