CITAT (octachoron @ 09-03-2009, 15:19)

Det är väl snarast rekommenderat att man beskär rosornas grenverk ganska kraftigt före flytt. Man ska försöka ta med så mycket av rotsystemet som möjligt men det kommer att bli en hel del förluster för rotsystemet och mindre överdel att försörja med näring är bara positivt för rosen!
Okej, så först beskära, sen flytta.
Det låter bra.
CITAT (Kajsa @ 09-03-2009, 15:31)

Måste dom flyttas, det blir svårt, det skulle jag bara göra i nödfall, det är ett hästjobb ! Klipp ur äldsta grenarna nerifrån, dom grenar du ser är grövre än andra, det kan du göra oavsett vilken typ av buskros det är, så förnyas rosen och får nya grenar. Gödsla med kogödsel på våren, ge dom det varje år, undvik konstgödsel, har du ogräs runt buskarna rensa bort det och håll jorden öppen runt buskarna. Har du kompost kan det också läggas runt rosorna.
Det är inga stora buskar, som det ser ut nu. Snarare en enstaka spretande pinne med taggar...
Rabatten där de står idag har jag andra planer för, så min första tanke var att skrota dem helt, men om jag kan flytta dem istället är det det bästa...

Funkar de att ställa närmare en husvägg, eller sprider sig rotsystemet så det kan skada grunden?
Redigerat av Sara i Malmö: 09-03-2009, 15:42