|
Jag borrade ned mina plintar 80 cm ned med en manuell jordborr. Hade tur och hittade inga stora stenar just där plintarna skulle vara. Dessutom grävde jag ut ned till alven 50cm innanför plintarna. Eftersom Du har haft växthus tidigare såvet Du ju att det löser en del problem om växthuset står i skugga under den varmaste delen av dagen. Morgonsol gör att det kommer igång snabbare, och kvällssol gör det mysigt att sitta i på kvällen.
Det kan vara enklare att ställa huset på mur istället. Visserligen kanske mer arbete när muren skall byggas, men enklare att väga av så att det blir i våg och med räta vinklar i alla hörn. Om Du får huset levererat innan ni börjar gräva löses dessa problem, eftersom man då kan skruva ihop sockeln och sen använda den för att placera ut rören och väga av så att det blir i våg. I varje fall är det viktigt att vara maximalt noga med grundarbetet. A och O är att mäta diagonalerna mellan hörnen. De skall vara exakt lika, då är vinklarna räta (gäller både mur och plintar).
Makadamet behöver packas, en paddare är bäst. Har man en tung vält går det förstås att använda en sån, men vem har det? Man lägger ut 15-20 cm, paddar det, osv (förutsatt en vanlig hyrpaddare på runt 75 kg). Sen markduk mellan makadam och 5 cm stenmjöl varpå man paddar stenmjölet. Har man i detta läge en mur istället kan man använda den för att väga av ytan, så där kan man vinna tillbaka lite. Vi köpte billigaste markstenen från Flisby. En bra investering i sammanhanget är en stor vinkelslip med diamantskiva så att man kan skära igenom stenarna på plats och inte behöver vända på dem. (Att klippa stenarna blir inte bra).
Väljer man att gjuta plintar måste man ha en betongblandare för att blanda betongen. Jag tillverkade ett rör med tratt av avloppsrör i plast, fungerade suveränt för att hälla ned betongen. Man fyller lite i varje rör, packar det (gärna med en stavvibrator) osv (jag hade en egentillverkad stomp). Man måste hålla koll på att man inte kommer över nivån där nedgjutningsjärnen bottnar, för sista biten fyller man ända upp, gärna med aningens lösare betong med mindre inblandning av armerande material (makadam). Detta måste göras snabbt, för sen lyfter man i den monterade sockeln med järn och kollar att alla sidor är i våg och mäter diagonalerna minst 5 gånger. Och då är det inte kul om nåt rör redan börjat härda, för då går järnet inte ned.
|