CITAT (Cilla @ 09-03-2009, 21:46)

Hej Maria,
Måste kommentera detta, även om jag i detta fall inte rekommenderar nedbindning. När man gör nedsträckningar eller omsträckningar av grenar är det viktigt att man just INTE lindar runt grenarna för att unvika strypning. Man använder inte helelr tråd som skär in, skaver och skapar skador, utan breda tygstycken elelr band.
Även om alla omsträckningar av grenar ska göras under bladsäsongen och sedan tas bort, så är det viktigt att man undviker att skada grenarna som man sträcker. Det går på nolltid att strypa en gren med snöre som lindas runt om en ung gren.
Förr användes ju snöre och dinglade stenar. Enda fördelen med det var just att grenarna inte fick stöd utan kunde röra sig. Nackdelarna var dock fler med halvbågformade grenar och skador av dinglande sten. Numera försöker man sträcka grenarna i förhållande till varandra eller marken så att de också kan röra sig. Grenar som inte är rörliga blir inte starka grenar.
Hur menar du nu Cilla. Jag har fått lära mig att man lindar bindtråd löst i spiral runt grenen. Detta används som stöd under en växtsäsong, för att "styra" grenarna. Men det är ju inte säkert att min skola vet bäst.
Hur gör man mer exakt för att styra grenarna då, utan att tynga ner dem? Om man nu vill det.
Du påpekar saker i ditt andra inlägg, som jag faktiskt inte har tänkt på. Där har du ju helt rätt! Mycket intressant. Berätta gärna mer...
Redigerat av MariaS: 09-03-2009, 22:16