Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! Hur ska jag beskära mina träd?
          Trinity78
          Inlägg 06-03-2009, 21:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 18 192

I höstas satte jag ett äppelträd och ett plommonträd, båda är familjeträd. Jag har försökt läsa mig till hur jag ska beskära dem men en källa säger att jag inte ska göra nåt med dem det första året och en annan källa säger tvärtemot. Vad ska jag göra? confused.gif

Äppelträdet:
          Bifogad fil  apple1.jpg ( 192.23k ) Antal nedladdningar: 78
          Bifogad fil  apple2.jpg ( 182.42k ) Antal nedladdningar: 54

Plommonträdet:
          Bifogad fil  plommon1.jpg ( 193.28k ) Antal nedladdningar: 44
          Bifogad fil  plommon2.jpg ( 183.67k ) Antal nedladdningar: 39

--------------------
          Glad amatörodlare i zon III

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 09-03-2009, 22:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej igen,
          Det finns säkert plantskolor och andra som kan använda olika sorters bra tråd och kan hålla koll på anordningarna så att inga skador sker. Men till oss trädgårdsägare som reser bort några veckor över sommaren, som inte har perfekta teknikerna eller rätta bindtrådarna, vill jag rekommendera att man använder material som tillåter att man gör på olika sätt. Lakansväv som man river breda band av och sedan fäster utan att linda runt grenarna gör att många kan lyckas.

Styra grenar kan man göra på otaliga sätt, det är ju sällan nedbindning av unga träds grenar som är intressant. Det är alltför stort fokus på att man ska bygga upp unga kronträd genom nedsträckning. Det man inte vet är att det ofta leder in en i en massa problem; t ex behåller man lågt sittande grenar för länge, trädet slutar att växa och man får bara några visserligen snabbt kommande men få frukter, osv.

Jag brukar tala om sträckning och omsträckning, som oftare är aktuellt om det gäller spaljéformer eller kronträd. I kronträdet är det ju ofta toppen man vill hjälpa, t ex om den är sned eller liknande. Då tar man hjälp av en bambupinne och lindar lakansbreda, mjuka band om den och grenen. Pinnen ska inte ha fäste i marken, då får trädet ett stöd den inte ska ha för att stärka sig. Eller så gäller det utsträckning av unga kronor, som jag själv jobbar allt mer med för att slippa beskära och skära ur så mycket. Då använder jag lakansband runt grenarna och sträcker ned till pinnar i marken. Andra grenar styr jag genom att binda mot varandra.

Viktigt är att komma ihåg att en skarp grenvinkel på äpple inte är en bra grenvinkel hur man än försöker bända i trädet. I äppelträdet får man välja bort dem om de tillhör den huvudbärande strukturen. Men det gäller även för vida grenvinklar, som t ex sorter som Lobo sätter alldeles för tidigt i kronan! På päron kan man ju tillåta mycket skarpare dito och på körsbär behöver man i stort sett aldrig bry sig. Plommon för mig är mer än sortfråga än en artfråga - plommonsorterna skiljer sig så mycket att det är svårt att säga något generellt. Men att skapa nya vinklar genom spjälkningar och annat tror jag inte på där heller.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 07:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon