Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Erfarenhet av gran, olika sorter?, Tipsa mig gärna!
          Cilla
          Inlägg 09-03-2009, 23:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag står för ett projekt på min egen tomt som gäller att plantera för att grannen röjt så att jag plötsligt fått vind och insyn.

På områdena där jag ska plantera växer ek och gran och några undantag. Naturmarken är sluttande mot sydväst och är ganska torr och fruktansvärt kompakt. Jag vill ha höjd och vinterskydd från vind och insyn. Därför har jag börjat tro på gran, och gärna olika sorter.

Vilka roliga, högväxta och gärna täta eller roliga ädelgranar har ni erfarenhet av som tål lite vind och torka? Vilka varianter på vår vanliga skogsgran skulle man kunna testa?

Funderar på att plantera några klungor och se vilka som tar sig bäst och låta dem föra sin lilla kamp själva. Är det en bra idé?

Och hur ska man nu tänka med gran och bevattning... (Jag är i första hand en lövträdsmänniska.) Är beredd att göra en rejäl anläggning för att få bevattningen optimal, men vad behöver granar egentligen i bevattning?

Zon 2-3 på en ö i Stockholms innersta skärgård.

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sussie F-Flower
          Inlägg 10-03-2009, 00:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Vilken utmaning! laugh.gif Det blir väl kul???

Jag håller på och jobbar lite i skogen ibland. Har gått några kurser men det var så himla länge sedan så det är mycket som är glömt... wacko.gif

Men när jag gallrar i skogen så har jag lärt mig att på soliga och torra ställen så sparar man tall, för dom klarar sig där. På skuggiga och våta ställen så sparar man gran, tillsammans med björk eller andra lövträd. Granen dricker mera än tallen och vill ha det skuggigare.

Både Sibirisk Ädelgran och vanlig Sibirisk gran är väl fina?
          Ojojoj, det finns så mycket barrväxter så att man blir ju alldeles sjuk av att se... shy.gif

Kolla här:
          http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon