Personligen så anser jag att alla människor rimligen bör ha en uppfattning om vad som är viktigt i livet och hur man når dit. Det kan kallas en personlig tro, en ideologi eller en politisk uppfattning.
Samfund, kyrkor, politiska organisationer mm är något annat som ofta lever sitt eget liv. När det gäller personlig tro så är jag närmast positv till detta, medan jag är väldigt kritisk till kyrkor och samfund.
Om vi tar de stora världsreligionerna så är den praktiska tillämpningen ofta ett hopkok av religiösa lärosatser och traditionella värderingar. De hemskheter du nämner om Islam har knappast stöd i Koranen.
Om man ska välja ut en "religion" som inte är samfundsskapande och missionerande så ligger väl Buddismen bäst till. Samtidigt förväntas en ofta fattig befolkning försörja en massa munkar.....
CITAT (Nauti @ 10-03-2009, 12:13)

Det är inte religionerna det är fel på. Det är fanatikerna och trasiga människor som råkar vara religiösa.
Det finns ju oändligt många bibeltolkningar och många av dem tolkas ju på det sätt som personerna själva vill tolka dem. Jag tror inte att religioner i sig är dåliga. Det som gör det negativt är ju att det finns flera religioner där alla är lika övertygade om att just deras är den äkta och rätta. Sedan finns det flera tolkningar och skolor inom samma religion där samma sak gäller.
Medan jag filade på mitt inlägg så kom Nautis synpunkter, vilka jag bara kan instämma i!