|
Solstorm
10-03-2009, 12:07
I en annan tråd står det om pedofilkyrkan med överstepedofilen påven i toppen. Finns det överhuvudtaget några bra religioner där man inte gör massa djävulskap? Muslimerna har ju ihjäl sina familjemedlemmar som inte lyder, de stenar våldtagna och omskär flickor. I Indien lär det fortfarande förekomma änkebränning men jag vet inte om det är med stöd av religionen. Judarna anser ju sig som guds utvalda folk och tycker det är okej att bomba palestinier för att köra bort dem från deras färdenesland. Buddismen och hinduismen har jag uppfattat som mer fredliga men jag kanske har fel. Självmordsekterna brukar ju utplåna sig själv.
Naturligtvis ska det stå var och en fritt att tro vad de vill men varför låter människor någon överhet tala om för dem vad de ska tro och inte?
Hur ser det ut i kyrkorna i Sverige? Knutby är ju ett skräckexempel. Hur är det med svenska statskyrkan? Finns det pedofiler som skyddas där? De är ju i alla fall väldigt obenägna att följa svenska lagar då det gäller kvinnor och homosexuella.
Finns det överhuvudtaget någon religion som är fredlig och som följer sitt lands lagar?
Det är inte religionerna det är fel på. Det är fanatikerna och trasiga människor som råkar vara religiösa.
Det finns ju oändligt många bibeltolkningar och många av dem tolkas ju på det sätt som personerna själva vill tolka dem. Jag tror inte att religioner i sig är dåliga. Det som gör det negativt är ju att det finns flera religioner där alla är lika övertygade om att just deras är den äkta och rätta. Sedan finns det flera tolkningar och skolor inom samma religion där samma sak gäller.
Aqvakul
10-03-2009, 12:24
Personligen så anser jag att alla människor rimligen bör ha en uppfattning om vad som är viktigt i livet och hur man når dit. Det kan kallas en personlig tro, en ideologi eller en politisk uppfattning. Samfund, kyrkor, politiska organisationer mm är något annat som ofta lever sitt eget liv. När det gäller personlig tro så är jag närmast positv till detta, medan jag är väldigt kritisk till kyrkor och samfund. Om vi tar de stora världsreligionerna så är den praktiska tillämpningen ofta ett hopkok av religiösa lärosatser och traditionella värderingar. De hemskheter du nämner om Islam har knappast stöd i Koranen. Om man ska välja ut en "religion" som inte är samfundsskapande och missionerande så ligger väl Buddismen bäst till. Samtidigt förväntas en ofta fattig befolkning försörja en massa munkar..... CITAT (Nauti @ 10-03-2009, 12:13)  Det är inte religionerna det är fel på. Det är fanatikerna och trasiga människor som råkar vara religiösa.
Det finns ju oändligt många bibeltolkningar och många av dem tolkas ju på det sätt som personerna själva vill tolka dem. Jag tror inte att religioner i sig är dåliga. Det som gör det negativt är ju att det finns flera religioner där alla är lika övertygade om att just deras är den äkta och rätta. Sedan finns det flera tolkningar och skolor inom samma religion där samma sak gäller. Medan jag filade på mitt inlägg så kom Nautis synpunkter, vilka jag bara kan instämma i!
Varför är det inte fel på religionerna? Det är ju inom dessa samfund som de mest fasansfulla övergrepp sker. Om man väljer att inte vara religiös innebär det inte att man inte kan vara andlig, dvs ta vård om sin egen själ. Jag skrev i den andra tråden om religion så här;
"Ja, jag skulle kunna tänka mig en rubrik som i stället säger; STÖRTA ALLA RELIGIONER OCH DERAS PÅBJUDNA FÖRTRYCK!! För det är vad alla religioner går ut på, nämligen att begränsa religionsutövarna på ett eller annat sätt.
Människor hade mått mycket bättre av att ägna sig åt vårdandet av andligheten utan att blanda in vare sig gudar eller profeter. Man kan konstatera att många fasansfulla saker har begåtts under förespeglig att religionen har krävt det. Bara se i Israel, på Irland, eller hur islamsk tro används under förespegling att vi och dom är olika när vi i själva verket är släkt med varandra. Detta har hållt på i minst tvåtusen år, är det inte dags att konstatera att religion (i vilken form den än är) borde bannlysas eller ännu hellre utrotas."
CITAT (Aqvakul @ 10-03-2009, 12:24)  Personligen så anser jag att alla människor rimligen bör ha en uppfattning om vad som är viktigt i livet och hur man når dit. Det kan kallas en personlig tro, en ideologi eller en politisk uppfattning.
Samfund, kyrkor, politiska organisationer mm är något annat som ofta lever sitt eget liv. När det gäller personlig tro så är jag närmast positv till detta, medan jag är väldigt kritisk till kyrkor och samfund.
Om vi tar de stora världsreligionerna så är den praktiska tillämpningen ofta ett hopkok av religiösa lärosatser och traditionella värderingar. De hemskheter du nämner om Islam har knappast stöd i Koranen.
Om man ska välja ut en "religion" som inte är samfundsskapande och missionerande så ligger väl Buddismen bäst till. Samtidigt förväntas en ofta fattig befolkning försörja en massa munkar..... Medan jag filade på mitt inlägg så kom Nautis synpunkter, vilka jag bara kan instämma i! Jag tog inte upp Buddismen eftersom den inte är en religion i vanlig bemärkelse utan mer en livsstil/livsåskådning. Felstavning
Solstorm
10-03-2009, 13:18
Religionerna är väl mer än bara sina texter, de är väl utövarna också. Celibat och pedofili har väl inget stöd i bibeln men pedofili belönas av de högsta ledarna dvs påven och kardinalerna. På ren svenska: en sån djävla sketreligion. Det finns inget stöd i koranen för kvinnlig omskärelse ändå påstår ledarna att det ska göras. Vi såg ju hur man filmade en imman i Sverige med dold kamera där han talade om hur man ska gå till väga för att omskära sina döttrar utomlands. Det är okej att döda familjemedlemmar som inte lyder. Djävla sketreligion det också.
Religionen är väl hela rörelsen med dess ledare. De som fortsätter att stödja sådana religioner är medskyldiga.
Jag brukar normalt inte svära i mina inlägg, men idag kokar jag.
Solstorm
10-03-2009, 13:26
Hur gick det egentligen för immanen? Han borde ju ha fått fängelsestraff men jag antar att han gick fri.
Solstorm : "Hur gick det egentligen för immanen? Han borde ju ha fått fängelsestraff men jag antar att han gick fri. " Jag skulle anta att han gick fri, som jag tolkat polisens handlande i olika situationer så "ska vi vårda våra nysvenskar", skit samma vad dom gör, men nåde den svensk som gör likadant.
Solstorm
10-03-2009, 13:48
Tyvärr så är det ju så att sjukvården inte larmar om omskärelsen. De till och med hjälper till och syr ihop kvinnorna igen efter förlossningen (åtminstone gjorde de det tidigare)
Gossen Ruda
10-03-2009, 14:07
Det finns ett antal religiösa skrifter som alla anser sig stå för den rätta sanningen. Alla är dom rätt så luddiga så dom kräver att nån tolkar texterna. Denne person/er får därför en enorm makt över människorna, där tror jag en del av problematiken ligger. Påven anser sig vara guds ställföreträdare på jorden och har också lyckats övertyga en massa människor om den saken. Dessa mer eller mindre hjärntvättade personer finner därför ingen anledning att kritisera eller ifrågasätta vad påven säger, även om olika påvar har olika saker att säga.
Samma sak med koranen, den innehåller en hel del motsägelsefulla saker som man måste välja mellan. Imanen väljer för dom, därför får han all makt. Därför kan en iman beordra folk att göra dom mest vidriga saker för utövarna är som robotar. Hinduer är inte långt efter.
I alla dessa sekter finns det en ledare som styr och ställer. Av någon anledning accepterar många människor detta, märkligt nog. Det finns en del svåra val och funderingar man som tänkande människa måste ta tag i, svaga personer ser kanske en möjlighet att slippa tänka på detta och låta nån annan bestämma.
Det finns vad jag vet bara en religiös inriktning som saknar ledare och det är Jehovas vittnen. Dom sitter istället gemensamt och försöker uttyda vad bibeln säger och följer sen detta. Det enda dom inte sysslar med är källkritik, dvs om bibeln har rätt eller fel. Tragiskt.
Här nappar jag direkt och säger Jehovas vittnen! Att de nekar blodtransfusion till barn! Det går väl nästan in under dråp. Att man som vuxen kan välja är väl en sak, men att inte ens ge barn en chans....
Piccante
10-03-2009, 15:24
Religion är svårt att begripa sig på för utomstående. Man måste nog se religionen i förhållande till det samhälle där den har uttolkats i samförstånd med de traditioner och sociala regler som finns där. Kvinnlig omskärelse är inget unikt för islam utan förekommer även bland koptiska kristna i Egypten vad jag förstår och även bland andra afrikanska naturreligioner, så det är nog mer en social kontroll av kvinnans sexualitet som olika religioner sedan har lovordat och fört vidare.
För övrigt så saknar väl både muslimer och kristna protestanter något överhuvud? Är väl bara katoliker och (tibetanska)buddhister som har en ledare.
Österländska religioner har den otrevliga baksidan har jag märkt att reinkarnationstron och karmatänkandet gör att buddhister och hinduer rättfärdigar klasskillnader och samhällsförtryck eftersom de lägre kasterna har fötts som "lägre stående" pga av dålig karma beroende på synder i tidigare liv. Har för mig att Dalai Lama kritiserades för uttalanden för några år sedan där han sa att cancer och sjukdomar drabbade de som hade levt dåligt i tidigare liv. Det indiska kastsamhället håller ju tillbaka den fattiga arbetarklassen då det visst är väldigt svårt att göra en klassresa och tex få studera om man inte har fötts i rätt samhällsskikt.
Bortser vi från religioner som hade människooffer så ligger väl bluffreligioner som Scientologerna eller nån apokalyptisk protestantsekt a la Westboro Baptists bra till för titeln "mest värst".
Men det är en rätt fånig fråga egentligen. Sorry, men det är det.
Solstorm, rekommenderar att du läser lite riktig ateistlitteratur. The God Delusion (av Richard Dawkins) och The Demon-Haunted World (av Carl Sagan) är bra. Engagemang är bra, men man behöver kunskap också.
andersen
10-03-2009, 16:10
Vedervärdigaste religionerna?, Vilka är värst? en helt klart provoserande rubrik.
Visst är det hemskt det som sker i förtryckade handligar i religoners namn, men det gör inte det rätt att säja att religioner är vedervärdiga, det finns mycket gott i dom flesta religioner, tänker på olika hjälp orginasationer så som röda korset, röda halvmånen,frälsnings armen mm.
CITAT (Markus_H @ 10-03-2009, 15:24)  Österländska religioner har den otrevliga baksidan har jag märkt att reinkarnationstron och karmatänkandet gör att buddhister och hinduer rättfärdigar klasskillnader och samhällsförtryck eftersom de lägre kasterna har fötts som "lägre stående" pga av dålig karma beroende på synder i tidigare liv. Har för mig att Dalai Lama kritiserades för uttalanden för några år sedan där han sa att cancer och sjukdomar drabbade de som hade levt dåligt i tidigare liv. Det indiska kastsamhället håller ju tillbaka den fattiga arbetarklassen då det visst är väldigt svårt att göra en klassresa och tex få studera om man inte har fötts i rätt samhällsskikt. Är det inte bara hinduerna som har kastskillnader? Jag kan inte så mkt om buddismen iof men jag tycker den är den trevligaste livsskådningen, vad jag känner till hittills, som uppmuntrar alla att gör så gott de kan. Kan inte komma ihåg att det finns så mkt fördömelse i den läran.
andersen
10-03-2009, 16:45
CITAT (Solstorm @ 10-03-2009, 12:07)  I en annan tråd står det om pedofilkyrkan med överstepedofilen påven i toppen. Finns det överhuvudtaget några bra religioner där man inte gör massa djävulskap? Muslimerna har ju ihjäl sina familjemedlemmar som inte lyder, de stenar våldtagna och omskär flickor. I Indien lär det fortfarande förekomma änkebränning men jag vet inte om det är med stöd av religionen. Judarna anser ju sig som guds utvalda folk och tycker det är okej att bomba palestinier för att köra bort dem från deras färdenesland. Buddismen och hinduismen har jag uppfattat som mer fredliga men jag kanske har fel. Självmordsekterna brukar ju utplåna sig själv.
Naturligtvis ska det stå var och en fritt att tro vad de vill men varför låter människor någon överhet tala om för dem vad de ska tro och inte?
Hur ser det ut i kyrkorna i Sverige? Knutby är ju ett skräckexempel. Hur är det med svenska statskyrkan? Finns det pedofiler som skyddas där? De är ju i alla fall väldigt obenägna att följa svenska lagar då det gäller kvinnor och homosexuella.
Finns det överhuvudtaget någon religion som är fredlig och som följer sitt lands lagar? Solstorm jag vill tala om för dej att vi har inte någon statskyrka i Sverige, den upphörde år 2000. Religioner ansers väll i dom flesta länderna som fredlig och följer väll rent allmänt dom lagar som finns, dom muslimer som jag känner har inte ihjäl sina familjemedlemmar, mm.
Piccante
10-03-2009, 17:15
CITAT (Anic @ 10-03-2009, 16:42)  Är det inte bara hinduerna som har kastskillnader? Jag kan inte så mkt om buddismen iof men jag tycker den är den trevligaste livsskådningen, vad jag känner till hittills, som uppmuntrar alla att gör så gott de kan. Kan inte komma ihåg att det finns så mkt fördömelse i den läran. Hinduerna har kastsystemet men buddhisterna tror ju också på reinkarnation och på karma (summan av gärningarna) och utifrån sin karma så återföds man till en bättre eller sämre situation i nästa liv.
CITAT (Markus_H @ 10-03-2009, 17:15)  Hinduerna har kastsystemet men buddhisterna tror ju också på reinkarnation och på karma (summan av gärningarna) och utifrån sin karma så återföds man till en bättre eller sämre situation i nästa liv. Fast gör man skillnad på människa och människa? Inom buddismen kan man ju återfödas till vad som helst och man är aldrig fast i sina gärningar från sitt tidigare liv och uppmanas därmed att göra det bästa av den liv man lever nu. Och att man ska visa vördnad för alla liv inte bara människors liv. Finns det någon lista för vad man blir om man gör bra respektive dåliga saker i sitt liv, ex är man dålig blir man en fisk och är man bra blir man rik? Man fäster ingen större vikt vid materiella ting(munkarna uppmanas ju att inte äga något), alltså borde den som är fattig vara den som är mest karmisk(eller vad man kallar det).
Solstorm
10-03-2009, 17:33
Det är stor skillnad på att tro på gud och att tro på religioner. Jag tror på gud men inte religionerna. Jag skulle aldrig tillåta någon att tala om för mig vad jag ska tro eller inte. Att kyrkorna har hjälpverksamhet ursäktar ju inte det onda som sker. Om man inte reser sig och protesterar mot de fruktansvärda saker som sker i den religionens namn som bekänner sig till så anser jag att man är medskyldig. Kan hålla med om att rubriken var dum, att skriva vedervärdigaste när jag egentligen undrade vilka religioner som är fredliga. CITAT (Azur @ 10-03-2009, 16:06)  Solstorm, rekommenderar att du läser lite riktig ateistlitteratur. The God Delusion (av Richard Dawkins) och The Demon-Haunted World (av Carl Sagan) är bra. Engagemang är bra, men man behöver kunskap också. Varför ska jag läsa ateistlitteratur? Om jag har skrivit några sakfel så rätta mig gärna. Vilken kunskap är det jag saknar? Jag visste när jag skrev att vi inte har någon statskyrka men visste inte vad jag skulle kalla den. Vad kallas den nu? Jag känner också muslimer som inte har ihjäl sina familjemedlemmar, men det innebär ju inte att det inte förekommer. Och där har man ju också de heliga krigen. Och då kommer man ju tillbaka till frågan jag ställde i första inlägget: Finns det överhuvudtaget någon religion som är fredlig och som följer sitt lands lagar? Kanske buddismen, men det är ju en religion utan gud.
CITAT (Solstorm @ 10-03-2009, 17:33)  Jag tror på gud men inte religionerna. --- Varför ska jag läsa ateistlitteratur? OK, jag trodde du var ateist. Eftersom jag själv är ateist så ser jag helst att folk som offentligt argumenterar för ateism är rejält pålästa i ämnet. Ber om ursäkt. CITAT Finns det överhuvudtaget någon religion som är fredlig och som följer sitt lands lagar? Samtliga europeiska statskyrkor t.ex.
Solstorm
10-03-2009, 17:50
CITAT (Azur @ 10-03-2009, 17:42)  Samtliga europeiska statskyrkor t.ex. Här inte katolicismen dit? De som skyddar och belönar sina pedofiler. Jag vet inte om att något sådant sker här i Sverige. Är det någon annan som vet?
Piccante
10-03-2009, 18:36
CITAT (Azur @ 10-03-2009, 17:42)  OK, jag trodde du var ateist. Eftersom jag själv är ateist så ser jag helst att folk som offentligt argumenterar för ateism är rejält pålästa i ämnet.
Ber om ursäkt.
Samtliga europeiska statskyrkor t.ex. Katolska kyrkan har stöttat allt från korståg till nazismen under åren.
Finns inga vedervärdiga religioner. Bara vedervärdiga människor som utnyttjar religioner och guds/gudars namn för sina egna vidriga syften. Och lättledda och vilsna människor som går på bluffen.
Huggorm
10-03-2009, 18:51
CITAT (Markus_H @ 10-03-2009, 15:24)  Österländska religioner har den otrevliga baksidan har jag märkt att reinkarnationstron och karmatänkandet gör att buddhister och hinduer rättfärdigar klasskillnader och samhällsförtryck eftersom de lägre kasterna har fötts som "lägre stående" pga av dålig karma beroende på synder i tidigare liv. Har för mig att Dalai Lama kritiserades för uttalanden för några år sedan där han sa att cancer och sjukdomar drabbade de som hade levt dåligt i tidigare liv. Det indiska kastsamhället håller ju tillbaka den fattiga arbetarklassen då det visst är väldigt svårt att göra en klassresa och tex få studera om man inte har fötts i rätt samhällsskikt. Tänk vad skönt att slippa karriärhetsen, att bara kunna rycka på axlarna och acceptera den position man har. Att kunna ägna tiden åt annat än att slita ihjäl sig för att inte hamna efter arbetskamraterna i rang.
Aqvakul
10-03-2009, 19:00
CITAT (Anma @ 10-03-2009, 18:40)  Finns inga vedervärdiga religioner. Bara vedervärdiga människor som utnyttjar religioner och guds/gudars namn för sina egna vidriga syften. Och lättledda och vilsna människor som går på bluffen. Visst är det så!
Piccante
10-03-2009, 19:06
CITAT (Huggorm @ 10-03-2009, 18:51)  Tänk vad skönt att slippa karriärhetsen, att bara kunna rycka på axlarna och acceptera den position man har. Att kunna ägna tiden åt annat än att slita ihjäl sig för att inte hamna efter arbetskamraterna i rang. Jag gillar att de inte strävar efter materialism men samtidigt är det tragiskt att fattiga och sjuka anses vara det pga tidigare liv. Jag har även väldigt svårt för arvsynd inom kristendomen, jag tänker inte ha dåligt samvete för att Jesus dog för jag var inte inblandad i det, jag var inte ens påtänkt då det hände.
Myosotis
10-03-2009, 19:26
Är inte religiös och tror inte heller på gud men accepterar att andra gör det. Att dela in religioner i goda och onda på det här sättet ger nog ingenting, alla religioner har båda möjligheterna inom sig och sen är det upp till utövarna och traditionerna vilken väg de väljer. Jehovas vittnen är otäck på andra sätt även om de kanske inte har någon direkt ledare, det är människoförtryck genom grupptryck. Scientology är ingen sekt fast de gärna vill att man ska tro att det bara är något slags oskyldig religion.
Vad ska man göra mot saken? Jag tror inte att det skulle göra någon nytta att förbjuda samtliga religioner; dels är det taskigt mot de fredliga utövarna, dels lockar det förbjudna så de skulle fortsätta att existera ändå. Man har hittat vad som händer i hjärnan, det är naturligt för människan att vara religiös. Om man på något sätt kunde trolla bort alla kyrkor och påvar och allt vad det är skulle vissa människor ändå uppleva något övernaturligt och hitta på nya gudar, det finns inbyggt i våra hjärnor.
CITAT (Solstorm @ 10-03-2009, 17:50)  Här inte katolicismen dit? De som skyddar och belönar sina pedofiler. Fast fredlig och följer sina länders lagar är den. Och visst har den bränt häxor och stött nazism genom åren, men den gör ingetdera idag. Jag tycker fortfarande inte om katolicismen pga deras motstånd mot familjeplanering, men fredliga och lagliga är de i stort sett. De är väl som vilket storföretag som helst liksom, på gott och ont.
CITAT (Anma @ 10-03-2009, 18:40)  Finns inga vedervärdiga religioner. Bara vedervärdiga människor som utnyttjar religioner och guds/gudars namn för sina egna vidriga syften. Och lättledda och vilsna människor som går på bluffen. Och vem är det som har satt samman Koranen, Bibeln och andra religiösa skrifter? Nån gudomlig varelse? Nä, människor!! Alltså är det människor som skapar religioner och utnyttjar sedan dessa stackare som de fängslar med sitt budskap. CITAT (Azur @ 10-03-2009, 20:53)  Fast fredlig och följer sina länders lagar är den.
Och visst har den bränt häxor och stött nazism genom åren, men den gör ingetdera idag. Jag tycker fortfarande inte om katolicismen pga deras motstånd mot familjeplanering, men fredliga och lagliga är de i stort sett. De är väl som vilket storföretag som helst liksom, på gott och ont. Fredlig?! Vem är det som har hållit på och krigat i Nordirland i årtionden? Jo katoliker och protestanter. Vari består det fredliga där?
Huggorm
11-03-2009, 23:13
CITAT (embees @ 11-03-2009, 22:17)  Vem är det som har hållit på och krigat i Nordirland i årtionden? Jo katoliker och protestanter. Vari består det fredliga där? Det beror knappast på religionen. Nordirland är ockuperat, och det spelar knappast någon roll att ena sidan är protestantisk och andra katolsk. Då kan man lika gärna dra upp det uttjatade exemplet med palestina, att det bråkas där beror nog inte på att ena sidan är judisk och andra muslimsk. Skulle Sverige försöka ta tillbaka Norge skulle norskarna nog ha åsikter också trots att båda sidor är mer eller mindre protestantiska
Vad tycker ni om att Svenska kyrkan gör reklam här på Odla?
Gossen Ruda
12-03-2009, 08:34
Religionsfrågor är alltid heta ämnen, speciellt hos dom religiösa. Man kan ju bara tänka på hur dom tokiga muslimerna reagerade på några teckningar. Dom har sin tro och vill inte höra någon kritik mot denna. Därför är det oftast helt omöjligt att föra en vettig debatt i frågan. För mig är det dock helt klart att det finns inga gudar, har inte funnits och kommer inte att finnas. Numera accepterar jag att andra har en annan mening även om jag inte förstår dom.
CITAT (Berith @ 12-03-2009, 06:39)  Vad tycker ni om att Svenska kyrkan gör reklam här på Odla? Ingen som reagerat på det? [attachment=31854:Namnl_st_1_kopiera.jpg]
Aqvakul
12-03-2009, 09:38
Här görs ju reklam för både det ena och det andra - inte sticker väl denna reklam ut på något särskilt vis ...
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2009, 09:38)  Här görs ju reklam för både det ena och det andra - inte sticker väl denna reklam ut på något särskilt vis ... Ok... Vilka tycker du inte ska få göra reklam här då? Eller är det fritt fram?
Gossen Ruda
12-03-2009, 10:53
CITAT (Berith @ 12-03-2009, 10:41)  Ok... Vilka tycker du inte ska få göra reklam här då? Eller är det fritt fram? Det är väl forumägaren som i så fall godkänner reklamen. Jag är hjärtligt trött på bruttorna som vinkar om actionaid men det lär inte hjälpa.
Aqvakul
12-03-2009, 11:08
Personligen hade jag föredragit lite "försynt" reklam för seriösa trädgårdsprodukter - men det är ju forumägarna och svensk lag som sätter gränserna...
Huggorm
12-03-2009, 11:52
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2009, 11:08)  Personligen hade jag föredragit lite "försynt" reklam för seriösa trädgårdsprodukter - men det är ju forumägarna och svensk lag som sätter gränserna... Gränserna sätts snarare av ekonomin tyvärr
CITAT (embees @ 11-03-2009, 22:17)  Och vem är det som har satt samman Koranen, Bibeln och andra religiösa skrifter? Nån gudomlig varelse?
Nä, människor!! Alltså är det människor som skapar religioner och utnyttjar sedan dessa stackare som de fängslar med sitt budskap. Exakt. Men om syftet alltid varit ont låter jag vara osagt. Har läst Döda havsrullarnas hemlighet, minns inte författarna nu, men den boken var väldigt intressant om man nu är intresserad av att veta lite om kristendomens historia.
CITAT (Aqvakul @ 12-03-2009, 11:08)  Personligen hade jag föredragit lite "försynt" reklam för seriösa trädgårdsprodukter - men det är ju forumägarna och svensk lag som sätter gränserna... Ja jag skulle iaf reagerat på om Livets Ord eller Jehovas ville ha sin reklam här. Men Svenska kyrkan kanske anses som "ofarlig"...?
Myosotis
12-03-2009, 15:43
CITAT (Berith @ 12-03-2009, 06:39)  Vad tycker ni om att Svenska kyrkan gör reklam här på Odla? Det hade jag inte sett. Undrar om den fyller någon funktion. Någon som ser reklamen och genast springer till kyrkan och blir troende?
Huggorm
12-03-2009, 15:53
Svenska kyrkan kan inte ha det lätt. Var skall dom värva folk, det är nog ytterst få som växer upp i en icke troende familj som plötsligt omvänds. Och bland dom som växte upp med troende föräldrar så är det inte alla som själva tror eller för religionen vidare till sina egna barn. Det som krävs är omvändelse med våld, på samma vis som när Sverige först kristnades för tusen år sedan. Så fort kyrkplikten togs bort släppte ju folks kristna tro.
Gossen Ruda
12-03-2009, 18:28
CITAT (Myosotis @ 12-03-2009, 15:43)  Det hade jag inte sett. Undrar om den fyller någon funktion. Någon som ser reklamen och genast springer till kyrkan och blir troende?  Nja, dom tigger pengar till sina stiftelser eller vad det nu är. Det kommer en spann i bannern längst upp då och då.
Alla religoner har röttägg och fanatiker !men den jag inte gillar är Islam för den är kvinnoförtryckande  Budismen är väl den vänligaste igentligen,Många dåd ha sket i guds namn därmed inte sakt att alla som är religiösa är dåliga,finns många bra människor som har en äkta och rimmlig tro och lever efter måttot att man ska älska sin nästa så som sig själv.Dom som inte älskar sig själva kan ju heller inte älska andra .
Aqvakul
12-03-2009, 18:38
CITAT (Motti @ 12-03-2009, 18:34)  Alla religoner har röttägg och fanatiker !men den jag inte gillar är Islam för den är kvinnoförtryckande  Budismen är väl den vänligaste igentligen,Många dåd ha sket i guds namn därmed inte sakt att alla som är religiösa är dåliga,finns många bra människor som har en äkta och rimmlig tro och lever efter måttot att man ska älska sin nästa så som sig själv.Dom som inte älskar sig själva kan ju heller inte älska andra . Håller med Motti!
Varför diskuterar ingen om den skäggiga farbrorn som heter Tomten finns? Förstår inte riktigt diskussionen om Guds existens, han har inte visat sig och inte tilldelat oss människor något gott eller någon omsorg,så hans existens är ganska ointressant.Uppenbarelser och tungotalande är bara psykologi och sinnesförvirring.
Klart att Tomten finns ! det vet väl alla ?det är bara det att han ska inte synas  bara på julafton !fråga mina barnbarn
CITAT (Motti @ 12-03-2009, 19:35)  Klart att Tomten finns ! det vet väl alla ?det är bara det att han ska inte synas  bara på julafton !fråga mina barnbarn  Jo Tomten är snäll och förhoppningsvis ingen pedofil
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|