CITAT (Jolijoli @ 05-03-2009, 22:51)

Nu har ngn katt bestämt sig för att den äger vår balkong och delat med sig av sin urin. Detta är andra gången den gör det och hela lägenhetens lufttillförsel är därifrån. Ni kan nog undra vad det det stank i hela lägenheten...
Får poängtera att det är huslösa katter som bara strör omkring och vi lyckades få en lägenhet på bottenvåning
Ngn som har något tips på hur man kan "skrämma" iväg katterna på vår balkong. Hund är uteslutande
Råttgift har vi uteslutit eftersom ngra grannar har utekatter. Det finns inget "katthem".
Alla övriga förslag är välkomna!
Hej! Jag har inte läst hela tråden så det kan hända att någon annan gett dig samma eller liknande råd som jag. Ber om ursäkt i så fall.
Jag är kattägare och jag älskar katter. Jag vill däremot inte att mina katter ställer till problem vare sig i mitt hus eller hos mina grannar. Det är mitt ansvar att se till att de inte ställer till med otrevligheter.
Det finns olika sätt att göra en plats oattraktiv för en katt. Och andra saker som attraherar dem.
Katten är ett djur som är en stor livsnjutare. Om den hittar en solig balkong med dynor på bänkarna så är det nästan självskrivet att den lägger sig där. Eller en varm och mysig solstol t.ex! Mmmm...så underbart!!!
En katt jag hade hade väldiga problem att bli rumsren. Hon gick och skvätte i hörnen lite överallt och det var INTE roligt!!! Det man kan göra i ett sådant fall är att tvätta överallt där man inte vill att katten ska infinna sig med soda. Kaustiksoda TYCKER DE INTE OM!!! Sodan är doftlös efter tvätt så det är inte störande för människor. Använd handskar vid hanterandet eftersom soda är starkt. Dosering ca 100 g/liter vatten. Om du t.ex tvättar hela golvet på terassen med detta så borde katterna inte vilja installera sig där.
Jag har hört att ättikssprit också ska ha avstötande effekt på katter men jag har inte provat. Kanke du kan ställa en liten skål på terassen?
Använd INTE klorin: Klorin drar till sig katternas intresse och får dem att vilja markera sitt revir.
Med vänlig hälsning; Rosmarin