Det är stor skillnad på att tro på gud och att tro på religioner. Jag tror på gud men inte religionerna. Jag skulle aldrig tillåta någon att tala om för mig vad jag ska tro eller inte. Att kyrkorna har hjälpverksamhet ursäktar ju inte det onda som sker. Om man inte reser sig och protesterar mot de fruktansvärda saker som sker i den religionens namn som bekänner sig till så anser jag att man är medskyldig.
Kan hålla med om att rubriken var dum, att skriva vedervärdigaste när jag egentligen undrade vilka religioner som är fredliga.
CITAT (Azur @ 10-03-2009, 16:06)

Solstorm, rekommenderar att du läser lite riktig ateistlitteratur. The God Delusion (av Richard Dawkins) och The Demon-Haunted World (av Carl Sagan) är bra. Engagemang är bra, men man behöver kunskap också.
Varför ska jag läsa ateistlitteratur? Om jag har skrivit några sakfel så rätta mig gärna. Vilken kunskap är det jag saknar?
Jag visste när jag skrev att vi inte har någon statskyrka men visste inte vad jag skulle kalla den. Vad kallas den nu?
Jag känner också muslimer som inte har ihjäl sina familjemedlemmar, men det innebär ju inte att det inte förekommer. Och där har man ju också de heliga krigen.
Och då kommer man ju tillbaka till frågan jag ställde i första inlägget: Finns det överhuvudtaget någon religion som är fredlig och som följer sitt lands lagar? Kanske buddismen, men det är ju en religion utan gud.