Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur många pioner kan man ha i en rabatt?
          Xiphoideus
          Inlägg 11-03-2009, 10:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 9 100

Läste att någon satt ett stort antal pioner i en enda stor rabatt, men att det ledde till sjukdomsspridning i rabatten. Fungerar det att ha massor av pioner i en jätterabatt om man blandar upp med lite andra växter? Jag har redan ett tjugotal pioner i min rabatt men är sugen på ännu fler... Än så länge har det fungerat bra, men å andra sidan är mina pioner fortfarande ganska små och försynta.

--------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 11-03-2009, 10:30
          Länk hit: #2

Gäster

Det är klart att om man får in någon sjuka som drabbar pioner speciellt, så är ju risken större att alla pioner man har drabbas om de står nära varandra. Jämfört med om man har en pion i varje hörn i trädgården. Den risken finns ju alltid när man har odlingar med bara en sorts växt. Å andra sidan är väl inte pioner så hårt drabbade av sjukdomar? Och en rabatt med många pioner är ju maffigt så nog är det väl en bra idé ändå. Kanske hjälper det lite att blanda upp med andra växter, kan kanske "förvilla" en del skadedjur, men jag gissar bara nu. Men det är ju också snyggt med lite blandning, pionerna blommar ju inte jämt så lite sällskap kan väl vara bra.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 08:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon