Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pelaräpple, Någon som har testat?
          Oasen
          Inlägg 10-03-2009, 12:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 17 688

Hej Allihopa!

Jag håller på att läsa "Beskäringsboken" av bl a Vollbrecht och där stod om Pelaräpple. Jag har en pytteliten trädgård men skulle gärna ha ett äppelträd. Ett vanlig känns dock nästan för stort och därför tyckte jag att pelaräpple lät intressant. Är det någon som har varit i kontakt med ett sådant? Hur stort blir det? Hur mycket skörd ger det? Var kan man köpa ett? Många frågor... =)

//Oasen

--------------------
          Odlar i zon II-III.

"Om du väntar tills du är säker på att något är rätt, kommer du förmodligen inte att göra mycket av något."

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          cistus
          Inlägg 11-03-2009, 20:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 519
          Medlem nr: 15 238

Det här är kanske ett sidospår, men jag har en rad vanliga, men smala äppelträd. De har nog? vanlig grundstam och jag köpte dem som "spön", sen är de klippta som rak kordong, mycket enkelt. De växer förstås sakta pga beskärningen men det gör absolut ingenting! Först släpper man toppskottet för att få en rak genomgående stam, men nu, 10 år senare begränsar jag höjdtillväxten till 10-15 cm per år. Många sorter får plats på liten yta och det passar mig. Dessutom har jag satt dem efter tidighet, som ju också gäller blomningen och det ger en långsam våg av blomningsmaximum längs trädraden. De vanliga grundstammarna har inte varit något problem - nog hinner jag beskära!
          /cistus

Redigerat av cistus: 11-03-2009, 20:11

--------------------
          Det kan gå!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 22:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon