Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hej rosexperter! Vilken ros passar mina önskemål?, Namntips på era älsklingar.
          corey
          Inlägg 11-03-2009, 21:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 15 165

Min lilla trädgård skall i år få en underbar rund form i sin huvuddel. I planen ligger också att ge trädgården ett tak eller lite höjd. Mitt i blickfånget kommer det att stå en solig rosenport som leder längre in till en hemlig dold del av trädgården.

Min trädgård går i vitt, vitt, vitt, silver och blått. Å så grönt, så klart! Älskar vitt och grönt! Kring, eller vid sidan av rosenporten skall det stå en makalös buxbomhäck som jag hittade på min pappas stora skogstomt. Den ser ut som den är planterad för tusen år sedan och är hög, smal och delikat småbladig. Aldrig klippt. Å tänk! Jag skall få den! (Han är snäll!) I närheten av porten växer också en stor magnolia som sträcker sina silvriga grenar långt ut och har stora mörkgröna blad. Sedan vet jag inte vad jag skall ha under rosenporten.....

Nog tjafsat. Nu till rosen och anledningen till inlägget: (vill bara sätta er i stämning.)

VILKEN ROS VILL DU TIPSA MIG OM?
          På soligt, varmt, skyddat läge zon I

SÄKER PÅ ATT JAG VILL HA:
          Klätterros
          Problemfri
          Lång blomningstid ELLER (i andra hand) ytterst vackert växtsätt (tycker de flesta rosor ser ut som skräp när de är nakna)

OSÄKER PÅ:
          Rosa eller vit (resten av trädgården är i stort sett vit, blå, silvrig)
          Småblommig eller storblommig....

Tusen tack på förhand alla som tar er tid att läsa och kanske tipsa!
          KRAM

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ezereht
          Inlägg 12-03-2009, 01:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Mme Alfred Carriere borde bli perfekt biggrin.gif Men i zon 1 kanske också Brenda Colvin skulle vara fin?

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          corey
          Inlägg 12-03-2009, 10:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 15 165

CITAT (Ezereht @ 12-03-2009, 01:42) *
          Mme Alfred Carriere borde bli perfekt biggrin.gif Men i zon 1 kanske också Brenda Colvin skulle vara fin?

Ni har läst mig som en öppen bok! Jag har verkligen satt mig in i era förslag. (AAAAH måste egentligen jobba nu!)

Rosa Helenae hybrida - har jag ett speciellt kärleksförhållande till sedan barnsben. Magnifik men oj, oj, så stor för min nuvarande trädgård.
          New Dawn - har jag redan i trädgården vore egentligen utmärkt att fortsätt med... varför har jag inte tänkt på det?

Men sedan kom förslaget Mme Alfred Carriere och jag blev helt övertygad att det är ROSEN! Ända tills jag sökte upp Brenda Colvin och blev lika hänförd. Den senare påminner om äppelblom (om jag tolkade bilderna rätt) och det vore fantastiskt eftersom trädgården är liten och full av spaljerade små äppelträd.

Jag brukar tänka igenom allt i tusen år innan jag bestämt mig ordentligt. Planeringen är en lycka bara den. Men nu är det egentligen bara frågan om vilken av de två.

Tusen tack!

Citera

Inlägg i den här tråden
          corey   Hej rosexperter! Vilken ros passar mina önskemål?   11-03-2009, 21:26
          renate   Det första jag tänkte på är honungsrosen Rosa Hele...   11-03-2009, 21:45
          gulmåra   Åh, jag ser allt framför mig, lyckliga du!...   11-03-2009, 23:41
          Thé   Jag håller med om Mme Alfred Carrière, även om väx...   12-03-2009, 09:05
          corey   Just nu är jag kär i Brenda Colvin!   12-03-2009, 11:02
          Kajsa   Zon 1 är väl de tusen möjligheternas zon ! Det...   12-03-2009, 15:44
          corey   :smiley_small_hug: Det här måst ju vara det trevl...   12-03-2009, 20:33
          Ezereht   När jag var på Gotland fotade jag Ghislain de Feli...   12-03-2009, 21:01
          corey   Du har rätt! Vilket makalöst växtsätt för en r...   12-03-2009, 21:10
          Kajsa   Och den blommar hela sommaren och doftar gott ...   13-03-2009, 16:09
          Stiffe   Personligen tycker jag att en blekrosa ros hade su...   15-03-2009, 00:09
          corey   Personligen tycker jag att en blekrosa ros hade su...   17-03-2009, 09:18
          AnnammA   "Mme Alfred Carrière"(Bild 1-2) kan kink...   16-03-2009, 14:51
          Erika i Sandviken   *suck* Zon 1 , döööör av avundsjuka... Du kan ju ...   16-03-2009, 19:42
          corey   *suck* Zon 1 , döööör av avundsjuka... Du kan ju ...   17-03-2009, 09:39
          Kajsa   corey, små söta remonterande blommor med stark dof...   17-03-2009, 16:51
          corey   Tack och förlåt för lånet av bilden. Jag funderar ...   18-03-2009, 09:18

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 13:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon