corey
Min lilla trädgård skall i år få en underbar rund form i sin huvuddel. I planen ligger också att ge trädgården ett tak eller lite höjd. Mitt i blickfånget kommer det att stå en solig rosenport som leder längre in till en hemlig dold del av trädgården.

Min trädgård går i vitt, vitt, vitt, silver och blått. Å så grönt, så klart! Älskar vitt och grönt! Kring, eller vid sidan av rosenporten skall det stå en makalös buxbomhäck som jag hittade på min pappas stora skogstomt. Den ser ut som den är planterad för tusen år sedan och är hög, smal och delikat småbladig. Aldrig klippt. Å tänk! Jag skall få den! (Han är snäll!) I närheten av porten växer också en stor magnolia som sträcker sina silvriga grenar långt ut och har stora mörkgröna blad. Sedan vet jag inte vad jag skall ha under rosenporten.....

Nog tjafsat. Nu till rosen och anledningen till inlägget: (vill bara sätta er i stämning.)

VILKEN ROS VILL DU TIPSA MIG OM?
På soligt, varmt, skyddat läge zon I

SÄKER PÅ ATT JAG VILL HA:
Klätterros
Problemfri
Lång blomningstid ELLER (i andra hand) ytterst vackert växtsätt (tycker de flesta rosor ser ut som skräp när de är nakna)

OSÄKER PÅ:
Rosa eller vit (resten av trädgården är i stort sett vit, blå, silvrig)
Småblommig eller storblommig....

Tusen tack på förhand alla som tar er tid att läsa och kanske tipsa!
KRAM

renate
Det första jag tänkte på är honungsrosen Rosa Helenae hybrida,blommar en gang.Har en otroligt växtkraft men går attklipper in.
New Dawn blommar hela sommaren,bada har ett bra växtsätt.
[attachment=31842:2008_07_..._Medium_.JPG] hybrida
[attachment=31843:2008_07_...__Large_.JPG] närbild på hybrida
[attachment=31844:2008_09_...__Large_.JPG] New Dawn
gulmåra
Åh, jag ser allt framför mig, lyckliga du!!, och den ros som poppar upp i huvudet är Mme Alfred Carriere.
Fast det sägs att den är en zon 3 ros så har jag inga förväntningar på henne här i Sthlms skärgård. MEN i zon 1 i skyddat läge....jag då tror jag det blir jättevackert!
Hon är så ny att jag inga bilder har ännu...
Ezereht
Mme Alfred Carriere borde bli perfekt biggrin.gif Men i zon 1 kanske också Brenda Colvin skulle vara fin?

Thé
Jag håller med om Mme Alfred Carrière, även om växtsättet är jämförelsevis "spetigt", tycker jag. Eller kanske ska man kalla det "skulpturalt", att man ser varenda stam och stjälk. Men enligt min åsikt finns det inte så många rosor som är vackra i växtsättet året runt. Särskilt inte klätterrosor.

Vitt, blått och silver... jag kan inte låta bli att påpeka att A Shropshire Lad är väldigt vacker i blomman. Dock kommer den aldrig att växa sig särskilt hög.

Penny Lane är en annan vacker ros, som jag ännu inte har sett live (planterade den i höstas). Martine Guillot tycker jag också verkar intressant (finns på rosenposten.dk), men det finns nog inte så många erfarenheter av den.

Med tanke på läget skulle kanske Lady Hillingdon Climbing kunna klara sig fint. Den är varken vit eller rosa, utan vad man skulle kunna kalla sämskinnsgul eller aprikosgul. Det är ju väldigt vackert till blått. Finns också på rosenposten.dk.
corey
CITAT (Ezereht @ 12-03-2009, 01:42) *
Mme Alfred Carriere borde bli perfekt biggrin.gif Men i zon 1 kanske också Brenda Colvin skulle vara fin?

Ni har läst mig som en öppen bok! Jag har verkligen satt mig in i era förslag. (AAAAH måste egentligen jobba nu!)

Rosa Helenae hybrida - har jag ett speciellt kärleksförhållande till sedan barnsben. Magnifik men oj, oj, så stor för min nuvarande trädgård.
New Dawn - har jag redan i trädgården vore egentligen utmärkt att fortsätt med... varför har jag inte tänkt på det?

Men sedan kom förslaget Mme Alfred Carriere och jag blev helt övertygad att det är ROSEN! Ända tills jag sökte upp Brenda Colvin och blev lika hänförd. Den senare påminner om äppelblom (om jag tolkade bilderna rätt) och det vore fantastiskt eftersom trädgården är liten och full av spaljerade små äppelträd.

Jag brukar tänka igenom allt i tusen år innan jag bestämt mig ordentligt. Planeringen är en lycka bara den. Men nu är det egentligen bara frågan om vilken av de två.

Tusen tack!
corey
Just nu är jag kär i Brenda Colvin!
Kajsa
Zon 1 är väl de tusen möjligheternas zon ! Det enda jag kan komma med i rosväg som stämmer i önskemål från min trädgård är denna vita ros, Trier.

Trier, Moschata ros från Tyskland 1904. Doftar himmelskt gott. Jag har den utanför köksfönstret och den doftar in i köket, blommar långt in på sena hösten med en massa små vita blommor. Enligt doftexpertis på Flora Linnea doftar rosen bl.a malört, marsipan, mysk. Den är tät i sin grönska, sirlig, vackert växtsätt.

Har frusit i botten här i zon 3 - 4 men det lär den väl inte göra i zon 1. Varit helt frisk här i många år.
( Är en zon 4 ros men ganska klen för att vara det )

Glömde säga Välkommen till Odla.nu Corey rose.gif
corey
smiley_small_hug.gif
Det här måst ju vara det trevligaste forumet!

Nu har jag även satt mig in i Trier och jämfört noga med Mme Alfred Carriere, Little Rumbler och Brenda Colvin. Storlek, blomningstid, bladens utseende, doft, etc. De är de som har varit mina favoriter (idag, bör kanske tilläggas)

VINNAREN för dagen äääääär:

Mme Alfred Carriere!!

Mycket på grund av era inlägg men också efter att ha läst beskrivningen på http://www.koggensrosor.se

"Ãnnu en av Koggens Rosors favoriter!! En remonterande doftande klätterros, ja nästan med kontinuerlig blomning från midsommar till långt ut på hösten. Nästan taggfri, skuggtålig, kan användas på norrsidor. Ett måste i trädgården!"

Ett "måste", alltså har jag inget val. Jag kan redan känna doften.....

Kom gärna med fler förslag. Det är helt galet kul!

Ezereht
När jag var på Gotland fotade jag Ghislain de Feligonde. Den är förmodligen lite lik Trier, fast engångsblommande. Det jag tänkte på var att den inte såg skräpig ut, utan var rätt fin även efter blomningen. Dom hade en Trier i närheten och den såg nästan likadan ut (som jag minns nu var ju det här ett tag sedan. Ghislain de Feligonde doftar smaskigt och har blekt gula blommor som sedan blir vita.
Det var i Augusti jag var där så den hade egentligen blommat över, var bara enstaka små eftersläntare-blommor kvar.

Bild på hela rosen, så du ser växtsättet:

Och närbild så du ser blomman.

(fast jag tycker ändå du ska satsa på Mme Alfred wink.gif ).
corey
Du har rätt! Vilket makalöst växtsätt för en ros. Vilken form!
Kajsa
Och den blommar hela sommaren och doftar gott !
Stiffe
Personligen tycker jag att en blekrosa ros hade suttit som en smäck i din trädgård, men vet inte om jag kommer på någon bra sådan klättrare. g.gif Jo, kanske Blairi No 2 (Bourbon), Bourbon Queen, eller Coupe de Hebe (Bourbon). Annars kanske Splendens (Ayreshire), Russeliana (Multiflora), Veilchenblau (Multiflora), eller varför inte Rapsodhy in Blue?

/S
AnnammA
"Mme Alfred Carrière"(Bild 1-2) kan kinka, men är en underbar ros,med romantiskt utseende och doft."Ghislaine de Féligonde" (Bild 3-5)kan blomma ända fram till jul milda vintrar i Skåne. Inte lika kinkig som madammen, doftande och underbara blommor från gult, aprikos till nästan vitt.Valet är ditt!
Erika i Sandviken
*suck* Zon 1 , döööör av avundsjuka...

Du kan ju välja vad som hellst känns det som, är väl bara att surfa in på Rosenposten.dk och välja och vraka.

Men jag slänger in en bild på min Climbing Schnewittchen

[attachment=32062:Climbing_Iceberg.JPG]

[attachment=32063:Schneewittchen.jpg]
corey
CITAT (Stiffe @ 15-03-2009, 00:09) *
Personligen tycker jag att en blekrosa ros hade suttit som en smäck i din trädgård, men vet inte om jag kommer på någon bra sådan klättrare. g.gif Jo, kanske Blairi No 2 (Bourbon), Bourbon Queen, eller Coupe de Hebe (Bourbon). Annars kanske Splendens (Ayreshire), Russeliana (Multiflora), Veilchenblau (Multiflora), eller varför inte Rapsodhy in Blue?

/S

Det här var kul! Tack så MYCKET! Jag tyckte om den första Blairi No 2. Men har inte kollat upp höjd och bredd på den ännu. Splendens (Ayreshire) hittade jag inte. Det finns tydligen en ganska snygg fisk som heter något liknande. Alltid lovande. De andra var lite för rosa. Men jag är nog inne på lite lagom rosa. i alla fall på ena sidan av rosenporten. Skall ha en ros på var sida hade jag tänkt.

Om jag har Mme Alfred Carriere på ena sidan som kan bli ganska hög så kan jag ha the Little Rambler på andra sidan. Den verkar vara lite kort i rocken.

Ni rosexperter: känner ni till om det finns de några liknande Little Rambler med små rosa knoppar som slår ut i vitt sedan och är remonterande?

kram

corey
CITAT (Erika i Sandviken @ 16-03-2009, 19:42) *

Du kan ju välja vad som hellst känns det som, är väl bara att surfa in på Rosenposten.dk och välja och vraka.

Nej dö inte, det är så tråkigt.

Din ros är underbar! Men hur vid är den? Kommer den att förbli så högsmal eller kan man få den till att buska ut sig? Kan jag få den att orka sig över en pergola och dölja pinnarna, tro?

CITAT (Erika i Sandviken @ 16-03-2009, 19:42) *

Nej dö inte, det är så tråkigt.

Din ros är underbar! Men hur vid är den? Kommer den att förbli så högsmal eller kan man få den till att buska ut sig? Kan jag få den att orka sig över en pergola och dölja pinnarna, tro?

AnnA, på vilket sätt kinkar Mme Alfred Carrière? Vill den spreta? Läste någonstans att den inte skulle vara så taggig? Sämmer det, tycker du?
Kajsa
corey, små söta remonterande blommor med stark doft har du hos Myskrosorna, titta på Annas bilder här ovan och min bilder av Trier också en myskros.

Bilden av Little Rambler ( min bild ser jag ) rosen kan bli 2.5 x 1.5 m och doftar gott, zon 3. Blommar hela sommaren.
corey
Tack och förlåt för lånet av bilden.
Jag funderar vidare. Det kommer nog att bli en vit och en rosa/vit. Småblommiga, remonterande, klättrande, klängande. Myskrosor alltså! Jag lär mig mer och mer...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon