CITAT (tepa @ 12-03-2009, 20:39)

Hi hi hi, Flaxss, vet inte om jag blev så mycket klokare. Ska den inte vattnas ALLS på vintern ??? Kanske en halv deciliter i veckan är lagom under vår-sommar ?
Mvh Tepa
det går ju inte säga exakt volym som du ska ge den. då det beror på annat också.
vattna igenom den rejält, sedan när du vet att jorden torkat ut så vattnar du igen.
är det varmt och soligt så 1l i veckan är det mörkt och fuktigt 1dl varannan vecka. går du efter att jorden torkar ut så vet du ju att växten har druckit det och det finns ingen risk att den ruttnar eller dör.
Paradisträd vill ju ha vatten under tillväxten och rätt så rikligt för bra tillväxt men den vill inte stå i vatten dygnet runt.
CITAT (Red Top @ 12-03-2009, 20:45)

Ett litet tillägg bara. Penningträd, Crassula ovata, växer myyyycket låååångsamt.
Den vill stå ljust, inomhus, gärna i full sol.
Jag håller inte helt med Flaxss om vattningen. Låt den torka ut ordentligt mellan vattningarna, men den är lite törstig även på vintern. Det syns på bladen när den vill ha vatten.

mina växer väldigt snabbt, men dom är också ute under våren och sommaren och hösten och har tillgång till vatten och näring ca 1gång i veckan.
varför håller du inte med mig om jag får fråga? jag skrev ju att den skulle torka ut. den tål torka men vill inte ha torka under tillväxten viss skillnad. det räcker att jorden torkar ut 1-3dagar sedan kan man vattna igenom den igen. och så har jag skött mina sedan 2005. när det syns på bladen så är det tecken på vatten brist, den vill ha vatten innan det syns på bladen. för det som syns på bladen är ett symptom att den mår dåligt.
mina får inte en droppe vatten på vintern, men står den varmt så kan den ju få mer vatten.