CITAT (Red Top @ 12-03-2009, 22:36)

Flaxss, jag uppfattade ditt inlägg, som om du menade att de inte skulle ha något vatten alls under vintern, hösten. Det var det jag inte höll med om.
Om man har ett tränat öga, som jag har efter att ha haft krassula i 40 år, så ser man på bladen, långt innan de mår dåligt.

den ska inte ha nåt vatten om vintern om den står svalt. jag skrev ju i mitt inlägg att man får kolla efter alla faktorer.
hur ser du på bladen att den vill ha vatten?
att den tappar spänts,blir silvrig,tappar färg,skrumpnar,hänger,tappar blad är alla symptom som tyder på vatten brist och det bör MAN inte uppnå under tillväxten då detta också hämnar den(varav den växer sakta). det ska vara normal gröna och tjocka och spänstiga blad som ska vara utan ''rynkor''. svårt att förklara
jag tycker det verkar bättre att låta växten själv bestämma. igenom att vattna när växten druckit upp dvs när jorden torkat ut någon dag.
men om det nu tar 30-40år att se när den behöver vatten (träna ögat) så borde min metod funka bättre då det lär man sig på bara ett halv år till någon månad. eller att bara känna med fingret i jorden om det är fuktigt eller ej. det är ju också en enkel metod som inte tar 30-40år att lära sig.
men alla får ju sköta den hur man vill. ta mitt inlägg på rätt sätt och med en min

och med detta menar jag att det finns fler än ett rätt sätt.
tillägg - viktigt är det med väldränerad jord.
Redigerat av flaxss: 12-03-2009, 23:21