dom kan komma i blom redan första året dock sent, annars är andra eller tredje året mer normal.
min senaste sådd sådde jag hösten 07. och den växte förra sommaren ca 1m. och är nu ca 1,5m. och hoppas på blommor i år. jag hade innan en annan större planta som också blommat, men den frös ihjäl 2006.
det som är bra med Trädtomat,Tamarillo är att den trivs bra i ''svenskt'' sommar klimat. så man får hög tillväxt och också mycket frukt som hinner bli mogen. så även om sommaren blir sval och rening så kommer den trivas ändå.
dom klarar dom flesta övervitrings sätt. min har övervintrat en vinter kallt ca +1c +10c och ljust. och mörkt +15c +20c. men den bästa ''tror'' jag är ca +5c +10c +15c och extra ljus.
så här sköter jag mina jag tar ut mina vid +1c på våren, ( tar in vid vår frost). jag placerar mina direkt i solen då¨dom växer så snabbt gör det inget om dom blir brända. och är dom utan blad så går det ännu bättre att sätta dom i direkt sol på våren.
planterar sedan om dom i april i näringsrik jord i en större kruka eller beskära jag rötterna. 4v efter omplantering ger jag full dos näring en gång i veckan och ger också mycket vatten. den är väldigt närings krävande. har dom ute tills det på nätterna blir runt +1c, ev tar in den vid frost och tar ut vid plusgrader på dagen. sedan när det blir för kallt så tar jag in dom för övervintring.
|