Tips till habanero och andra fruktiga starka chilipepparsorter!
Gör en härlig stark gryta med lite fruktigt inslag.
Jag prövade att göra en gryta på fläskkött (ca 1,2 kg benfri karré) med passerade tomater (3/4 - 1 pkt),
lite lök, svartpeppar och spiskumming (för den lite orientaliska / exotiska-tropsika känslan), gul och röd paprika (ganska mycket, gärna minst en halv av varje, lägg i grytan mot slutet så att den inte blir så sönderkokt), en halv urkärnad röd eller gul habanero, en eller två plantor grovhackad färsk koriander...
Ingen vitlök, för att lyfta fram den lite fruktiga smaken i habaneron, som kommer fram väldigt bra tillsammans med fläskköttet och jag kan tänka mig att det blir ungefär samma sak med kycklingkött...
Servera till vitt ris, gärna jasminris. Woow...!
Andra gången jag lagade denna gryta lade jag till en halv färsk ananas (obs, konserverad ananas ligger i sockerlag så den innehåller tillsatt socker utöver sitt naturliga socker och därför tycker jag inte att den passar till matlagning) skuren i bitar (inte så små, inte så stora) vilket lyfte grytan till ännu högre dimensioner...
Kombinationen fläskkött, (passerade) tomater, habanero, söt och mild paprika, spiskummin och svartpeppar, färsk koriander och den färska ananasen var fantastiskt god, jag åt och åt och åt och åt och kunde inte få nog, vilken smaksensation!!

Jag använde precis tillräckligt med habanero för att det skulle bli riktigt hett och verligen smaka habanerochili men ändå inte låta chilihettan ta över alla de andra smakerna och det blir så hett att det blir svårt att äta den...
Fördelen med att lägga i en hel urkärnad chili är att du tar bort den värsta hettan när du rensar bort kärnhuset men behåller massor av smak och skulle grytan börja bli för stark när du smakar av den under tillagningen (vilket rekommenderas) så är det ju bara att fiska upp chilipepparn så blir inte maten för stark.
Kan också tänka mig att några skivor färsk ingefära passar väldigt bra till denna gryta.
Ja, enligt en chilifröförsäljare på Tradera så är Hot lemon och Peruvian yellow hot samma chili, så antagligen är Lemon drop samma chili... En del chilisorter verkar ha några olika namn...
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se