|
Sara i zon 7
15-12-2008, 19:19
Nu har jag börjat planera för nästa års odling av chili. Det är hög tid att börja beställa fröer om man vill komma igång i januari. Vore spännande att höra vilka "måste sorter" ni har tänkt odla. De jag direkt känner som självklara är:
Anaheim - användbar mild sort som även barnen äter. Hungrian Hot Wax - Jättegod stekt i olja med grovsalt till kött. Lagt in som fefferoni. Min favorit! Aji Blanco Crystal - Ingår i tomatsåsen jag gör. Prövat att torka. Espelette - Torkat.
Dessa funderar jag på att pröva i år: Lemon Drop eller Hot Lemon. Vilken är mildare, mera användbar? Jalapeno - Vore kul att prova röka. Annan användning? Jamaican Bell - Är det en väldigt sen sort? Bor långt upp i norr med kort sommar.
Andra spännande sorter ni inte kan vara utan eller rekomenderar att man provar. Måste säga att jag har fått bra skörd två år i rad nu trots att jag bor i Västerbotten, och trots att tomaterna inte gått fram så bra.
Sara
Jag har bara två sorter, jalapeño och habanero red savina. Så det blir de två i år igen. Jalapeño tycker jag är god att ha i chiligrytor och liknande. Habaneron vet jag inte alls vad jag skall ha den till
case214
18-12-2008, 16:36
Än så länge ser det ut som såhär för nästa år:
Capsicum baccatum - "Aji Amarillo" Capsicum baccatum - "Equadorean light green" Capsicum chinense - "Yellow bumpy" Capsicum chinense - "Uganda giant"
Kommer troligen också köpa någon Apache till att göra pulver av. Men de köper jag som halvstora plantor.
Lemon Drop eller Hot Lemon är troligtvis samma sort med två namn. En favorit. Jalapeno - Kan användas till det mesta perfekt att använda färsk eller att lägga in. Jamaican Bell - Mycket vackra frukter, kul juldekoration som torkade. Har själv bytt fröer under hösten så nu har jag stora problem att välja ut vilka som ska odlas. Nåsta år tänkte jag i alla fall prova att olda några superheta sorter: Bhut Jolokia Chocolate Bhut Jolokia 7 pod Trinidad Douglah Tänkte även prova att olda fler sorters Jalapeno & Serrano eftersom de är så användabara i köket. Här är lite bilder från året som gått:  första Rocopica blomman i början av April  Turbo Pube  Tasmanian Red  Thai Hot  Etkezi paprika  Chilhuacle Negro  PI 152225 Misqucho Colorado  Aji Norteno  Trinidad Scorpion den 1 januari 2009 startar vi om;)
Var kan man få tag på Naga Jolokia och är det samma som Bhut Jolokia?
Om jag minns rätt så tillhör Naga Jolokia släktet capsicum frutescens. Tidigare ansågs Naga Jolokia var en av de hetaste sorterna, idag finns det många sorter som är betydligt hetare. Bhut Jolokia tillhör släktet capsicum chinense och är närbesläktad med Naga Morich. Bhut Jolokia är enligt guiness rekordbok värden hetaste sort. Övriga superheta chinense sorter: Bih Jolokia (troligtvis bara ett annant namn för Bhut Jolokia) Naga Morich (närbesläktad med Bhut Jolokia) Dorset Naga 7 pod Trinidad Douglah (aka 7 pod brown) Chocolate Bhut jolokia Trinidad Scorpion Saga Jolokia - the history
Sara i zon 7
23-12-2008, 11:28
Jaha, Lemon Drop och Hot Lemon kan vara samma. Läste nånstans att Lemon Drop skulle vara mildare. I alla fall så hittar jag bara fröer till Hot Lemon. Skulle någon ha fröer till Lemon Drop så hojta till, kanske kan vi byta. Dom riktigt heta sorterna fixar vi inte riktigt, gubben sitter och svettas fast sorterna är relativt milda. Fast sommarens favorit till grillat kött var Hungrian Hot Wax (han svettades då också, vissa frukter var heta) men SÅ GOD. Smakar den gula varianten likadant?
Nu ska vi fira jul, och självklart - nästa år ska jag ha torkade kyrkklockor (Jamaican Bell) som dekorationer i julgrupperna.
Sara
skogsnicke
27-12-2008, 07:49
Hej bor också i AC, provade lite chili i somras och fick mersmak. Var är bästa stället att köpa chilifröer? Har du något tips på nån sort som fungerar bra i norr? /Niklas
DragonLady
28-12-2008, 18:25
Fick också blodad tand och satsar på lite fler sorter denna gången
Capsicum annuum L. 'Fish Pepper' Krabbpeppar Kulturarv. Från före 1870. Afrikansk-amerikansk, märklig sort med grön- och vitflammiga blad. Vackra, randiga, flerfärgade frukter. Används traditionellt till fisk, skaldjursrätter och salsa. 125 (F) 8 plantor.Capsicum annuum L. 'Hungarian Yellow Wax Hot' Tidig sort med 12 cm långa, avsmalnande, gula frukter. Tolererar även lägre växttemperatur. Aromrik smak, måttligt stark. 400 (F). Capsicum annuum L. 'Early Jalapeno' Mexikansk Peppar. Kompakta plantor med 6 cm avlånga, svagt koniska grön/röda frukter. 400 (F). Capsicum annuum L. 'De Arbol' En av världens hetaste. Eftertraktad sort med stor växtkraft, starkt förgrenande och högväxt. Uppbindes. Gröna-röda, 7 cm långsmala frukter. 8000 (T). Denna tänkte jag prova att övervintra.Capsicum annuum L. 'Corbaci' Sötpeppar med 10-15 cm långa, pepparlika, gröna-gula-röda frukter. Används i råkostsallader, med "pepparringar" till pickles m.m. Mycket växtkraftig. Capsicum annuum L. 'California Wonder' Denna hade jag förra året också, mycket bra skörd och goda paprikor
Beskrivningar, bilder och fröer från Impecta
Sara i zon 7
29-12-2008, 12:22
Jag odlar också paprikor och California Wonder som nämns är rikgivande och funkar bra norrut. Ännu tidigare och ger ännu större skörd gör Forence Fender (Runåbergs). Plantan är helt överfull av paprikor i olika färger. Milda och påminner nästan om äpplen, jag plockade de första till midsommar.
Skogsnicke - De sorter jag nämnt har funkat bra hos mej i växthus. Favoriter är Hungrian Hot Wax, Anaheim, Aji Blanco Crystal + paprikorna. Jag sår fröna redan i andra delen av januari, nåt år har jag satt nya sorter i mars när jag fått tag i fröer men de har sällan hunnit ge frukt. Corbaci gav bra men blev ingen favorit. Jag har beställt fröer från Örtagården och Runåbergs.
DragonLady
29-12-2008, 22:17
CITAT (Sara i zon 7 @ 29-12-2008, 12:22)  Jag odlar också paprikor och California Wonder som nämns är rikgivande och funkar bra norrut. Ännu tidigare och ger ännu större skörd gör Forence Fender (Runåbergs). Plantan är helt överfull av paprikor i olika färger. Milda och påminner nästan om äpplen, jag plockade de första till midsommar.
Skogsnicke - De sorter jag nämnt har funkat bra hos mej i växthus. Favoriter är Hungrian Hot Wax, Anaheim, Aji Blanco Crystal + paprikorna. Jag sår fröna redan i andra delen av januari, nåt år har jag satt nya sorter i mars när jag fått tag i fröer men de har sällan hunnit ge frukt. Corbaci gav bra men blev ingen favorit. Jag har beställt fröer från Örtagården och Runåbergs. Hur var Corbaci i smaken, varför tyckte du inte om den?
blomkronan
30-12-2008, 00:31
Va kul...med en chilitråd  Jag satte mina frön igår...jag kunde inte hålla mig  det kliar i fingrarna... Jag satte. Cayenne-Gul Pimente dé Espelette Aji blanko cristal Lemon drops/Hot lemon Minibonnet Apache AuroraMonke fase orange Yellow thai Heatwave orange och en namnlös...Sen har jag mina 3 som jag har övervintrat i vardagsrums fönstret. En har givit en frukt... bilden är gamal så den nya frukten är inte me... Men man er blommar uppe till vänster. [attachment=28975:DSC00740.JPG] Denna bild oxå gamal... nu har jag plockat av alla frukter och den blommar förfullt... [attachment=28976:DSC00742.JPG] En står och vilar! [attachment=28974:DSC00728.JPG] Oj nu kom jag på att jag inte pollinerat blommorna måste sluta... ska pollinera
Sara i zon 7
30-12-2008, 15:24
Jag minns inte hur Corbacin smakade, men jag la in den som fefferoni och då smakade den ingenting. Färsk var den inget fel på smaken men för intetsägande till det jag skulle ha den till. Vad jag minns så gav den bra med skörd.
Kom på att det var inte California Wonder jag har odlat utan Yolo Wonder (Runåbergs) som ska vara en förbättrad form av CW.
Jag tänker så mina frön kring mitten av januari. Har inte fått tag i alla frön ännu.
Sara
Österläge
30-12-2008, 19:48
Jag har odlat chili i två år men får så få frukter och framförallt blir de så milda!  Bor i Göteborg och det är ju väldigt regnigt här... Någon som känner till sorter som klarar även blötare o svalare somrar? Vill så gärna kunna odla chili!! Har inget växthus, det kanske är det som krävs? Hoppas på tips!
Åsa, mälardalen zon 2
30-12-2008, 21:42
Jag odlar i stora svarta hinkar utomhus i trädgården inget växthus, jag har satsat på sorter med kort utvecklingstid och jag får massor av frukter i Stockholmstrakten. (+ jag brukar inte så förren mars-april)
Om du vill ha lite mer hetta är Sarit Gat en bra sort, den har funkat varje år hos mig under många år nu.
Mildare sorter som brukar funka bra är Albansk chili, Aji blanco christal, Hungarian yellow wax
Österläge
30-12-2008, 21:49
Tack för svaret! Satt just o dreglade över Runåbergs fröer o su slank det visst iväg en beställning... Ooops!
Platinum
06-01-2009, 05:55
Även jag har fått mersmak och har nu lagt en order på dessa: C. annuum "Early jalapeno" C. annuum "De Cayenne" C. annuum "Ancho mulato" C. annuum "Hungarian yellow hotwax" C. annuum "California wonder" C. annuum "Alexander" C. pubescens "Rocoto Manzano"
Sen har jag fröer av Atomic starfish + att jag nog sätter lite från de jag torkade från skördade frukter i höstas och det blir ju en surprice vad det blir för hybrider.
En del av dessa plant som komma skall sätter jag i växthuset och en del får stå i krukor utanför.
EDIT: Så har jag ju en jag provat övervintra också som ska sättas ut igen såsmåningom.
skogstroll
06-01-2009, 09:19
CITAT (Nauti @ 15-12-2008, 20:03)  Jag har bara två sorter, jalapeño och habanero red savina. Så det blir de två i år igen. Jalapeño tycker jag är god att ha i chiligrytor och liknande. Habaneron vet jag inte alls vad jag skall ha den till  habanero är ju supergott, jag har torkat och malt till värsta grymma pulvret som jag har på det mesta  skulle nog vilja prova på nån sås i stil med mangohabanerosås, fast jag ska hitta nåt ok recept
blomkronan
06-01-2009, 09:40
Kul att vi var så många som gillar att så chili  CITAT (Platinum @ 06-01-2009, 05:55)  Sen har jag fröer av Atomic starfish + att jag nog sätter lite från de jag torkade från skördade frukter i höstas och det blir ju en surprice vad det blir för hybrider. Platinum, vad menar du? får jag inte upp samma chili som jag planterar frön från... om jag tar frön från en frukt som kommit av en planta jag har. Jag trodde att när man sätter chili kommer det upp samma sort som jag tagit fröna i från. Tillsaken hör att jag har köpt frön från just såna planter, 10 st olika via en tjej på nätet. och...Jag åker till thailand i dag  tänkte plocka åt mig lite fröer från chilin dom har där nere...
Platinum
06-01-2009, 10:19
CITAT (blomkronan @ 06-01-2009, 09:40)  Kul att vi var så många som gillar att så chili  Platinum, vad menar du? får jag inte upp samma chili som jag planterar frön från... om jag tar frön från en frukt som kommit av en planta jag har. Jag trodde att när man sätter chili kommer det upp samma sort som jag tagit fröna i från. Som jag förstått det så kan chili korspollinera med varann om man har olika sorter ståendes bredvid varandra. Jag har haft 5 olika sorters pepparfrukter ståendes bredvid varandra och som jag tolkat det så är det ingen garanti att fröna från dessa plantors frukter är sortäkta. Men har man bara haft en sort så torde det ju bli samma som "originalet".
blomkronan
06-01-2009, 10:29
CITAT (Platinum @ 06-01-2009, 10:19)  Som jag förstått det så kan chili korspollinera med varann om man har olika sorter ståendes bredvid varandra. Jag har haft 5 olika sorters pepparfrukter ståendes bredvid varandra och som jag tolkat det så är det ingen garanti att fröna från dessa plantors frukter är sortäkta.
Men har man bara haft en sort så torde det ju bli samma som "originalet".  Då borde frukten man köper i affären vara "äkta" dom som odlar chili för att sälja till butiken... har ju bara en sort i hop i växthusen, vore konstigt om dom blanda dom för då får dom inte samma frukt på alla... Dom jag köpte av tjejen... där kan jag ju inte veta, men jag ska maila och fråga henne hur hennes stog? Mina som jag nu övervintrat har ju stått inne utan blåst dom har jag pollinerat själv... Tack för svaret nu vet jag
skogstroll
06-01-2009, 11:10
planeringen gick överstyr som vanligt  hade tänkt bara litegrann.... men redan har jag skrivit upp 6 sorter suck
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2009, 11:45
CITAT (blomkronan @ 06-01-2009, 10:29)   Då borde frukten man köper i affären vara "äkta" dom som odlar chili för att sälja till butiken... har ju bara en sort i hop i växthusen, vore konstigt om dom blanda dom för då får dom inte samma frukt på alla... Dom jag köpte av tjejen... där kan jag ju inte veta, men jag ska maila och fråga henne hur hennes stog? Mina som jag nu övervintrat har ju stått inne utan blåst dom har jag pollinerat själv... Tack för svaret nu vet jag  Nej man brukar inte ha bara en sort i växthuset som odlare så risken är mycket stor för korspollinering. +Majoriteten av yrkesodlarna odlar F1 sorter och de är inte fröäkta så även om en odlare bara skulle ha en chilisort i växthuset så blir inte avkomman exakt lika mamman.
blomkronan
06-01-2009, 12:29
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-01-2009, 11:45)  Nej man brukar inte ha bara en sort i växthuset som odlare så risken är mycket stor för korspollinering.
+Majoriteten av yrkesodlarna odlar F1 sorter och de är inte fröäkta så även om en odlare bara skulle ha en chilisort i växthuset så blir inte avkomman exakt lika mamman. Nej va säger du...!!! ja, ja jag får se vad det blir av dom då, "chili" kommer det att bli iallafall!? men vilken sort det blir  vet jag då inte helt säkert. Jag får döpa dom efter smak... stark++, stark+, stark, medel och mild
lotteschiöler
08-01-2009, 19:38
Jag vill helst ha chiliplantor som är perenner! Har en Rocotopeppar från i fjol som ger goda lagom starka frukter. Känner ni till någon sort som är svagare, ex som går att lägga in som fefferoni. Anaheim låter bra, är den flerårig? Känner ni till någon annan?
Österläge
08-01-2009, 20:54
Hur övervintrar du chilis? Är inte det svårt? Har hört att de lätt får spinn... Annars vore det ju det bästa, då hinner man ju få frukt tidigt nästa år!
Preussen
08-01-2009, 21:23
runt 10 grader, ibland kallare. lite stöd belysning men det funkar utan. liten bevattning. nu när ljuset återvänder klipper jag ner mina lite till. när det gäller spinn och annan ohyra så är varierar det ganska mycket. sorter av c.chinense har jag ofta stora problem med spinn medan sorter av c.pubescens så har jag aldrig upplevt problem med spinn på dessa. sorter av c.annum övervintrar jag inte, de går så lätt att odla på en säsong ändå. förtjänsterna med att övervintra har jag främst märkt på c.chinense som givit tidigare men främst störst skörd. sorter av c.pubescens övervintrar lättare men jag har inte märkt större skillnad jämfört med 1åriga om man sått dessa i januari.
WingDing
13-01-2009, 20:24
Om man har Chiliplanter som ännu inte blommat än skall man låta hindra dem från att blomma så de blommar tidigt till våren istället ? Å hur lång tid tar en Habanero (Röd) på sig att mogna efter den har blivigt röd ? I vilken ordning måste/bör fröna sås ? (C. annuum) (C. baccatum) (C. chinense) (C. frutescens) (C. pubescens) Sen har jag beställt en del fröner av Chili länk hoppas de gror fint. Aji Cristal (C. baccatum) Peter Pepper (C. annuum) Starfish (C. baccatum) Turbo Pube (PI 585267) (C. pubescens) 7 Pod (C. chinense) Habanero, Brown Large (C. chinense) Pimenta da Neyde (C. chinense) Habanero, Peruvian White (C. chinense) Lemon Drop (C. baccatum) Cameroun (C. chinense) Madame Jeanette (C. chinense) Criolla Sella (C. baccatum) Rocoto de San Isidro (C. pubescens) + Habanero Röd, Hungarian Hot Wax & Jalapeno köpta sen tidigare. Inte vet jag hur jag skall få plats men får sätta dem på jobbet/mor.far/vänner mm. Mvh Fredrik
CITAT (WingDing @ 13-01-2009, 20:24)  Om man har Chiliplanter som ännu inte blommat än skall man låta hindra dem från att blomma så de blommar tidigt till våren istället ?
Å hur lång tid tar en Habanero (Röd) på sig att mogna efter den har blivigt röd ? Jag förstår inte om du menar att de inte har blommat klart ännu eller om de inte hade börjat blomma över huvud taget. Mina övervintrade chiliplantor har redan fått för sig att börja blomma igen, så jag nyper av alla blommor än så länge. Annars lägger de väl ner massa energi på det i stället för att växa till sig när ljuset kommer. Jag tar mina innan de blivit röda eller direkt de blivit röda. De mognar väl efteråt även om man tagit av dem från plantan? Kanske blir de inte lika starka, jag vet inte men de är ändå alldeles för starka för att användas till någonting så mig kvittar det  För övrigt odlar jag också habanero red savina och jalapeño. Hungarian hot wax kommer snart på posten hoppas jag
WingDing
14-01-2009, 18:30
Jag sådde plantorna försent så dem kom aldrig i blom (Dorset naga & Penis pepper) nu har de knoppar nån blomma.
Skall man ta bort de blommerna som nu har dykt upp så plantan kan lägga sin kraft på att växa ?
Mvh Fredrik
CITAT (WingDing @ 14-01-2009, 18:30)  Jag sådde plantorna försent så dem kom aldrig i blom (Dorset naga & Penis pepper) nu har de knoppar nån blomma.
Skall man ta bort de blommerna som nu har dykt upp så plantan kan lägga sin kraft på att växa ?
Mvh Fredrik Jag har läst både att det är bra att nypa bort blommorna så att växten kan lägga energi på att växa och att det är onödigt och att man lika gärna kan låta bli. Någon annan kanske har koll på detta? Jag tycker det låter logiskt att om man nyper bort blommorna så blir inga pollinerade och börjar producera frukter som är energikrävande utan den lägger energin på att växa i stället. Så jag kommer att nypa bort mina tills en bit in i sommaren när jag vet att de får tillräckligt med ljus.
Österläge
14-01-2009, 21:40
CITAT (Nauti @ 14-01-2009, 20:04)  Jag har läst både att det är bra att nypa bort blommorna så att växten kan lägga energi på att växa och att det är onödigt och att man lika gärna kan låta bli. Någon annan kanske har koll på detta?
Jag tycker det låter logiskt att om man nyper bort blommorna så blir inga pollinerade och börjar producera frukter som är energikrävande utan den lägger energin på att växa i stället. Så jag kommer att nypa bort mina tills en bit in i sommaren när jag vet att de får tillräckligt med ljus. Fast risken med att nypa bort blommor är att det kan ta rätt lång tid innan man får frukt då, på de nya blommorna alltså.. Jag gjorde så första året jag odlade chili och det hann knappt mogna nåt! Kan ju ha varit en dålig sommar oxå, men ändå... Jag kommer inte göra det igen iaf. Vad har ni andra för erfarenheter?
Preussen
15-01-2009, 16:14
CITAT (Österläge @ 14-01-2009, 21:40)  Fast risken med att nypa bort blommor är att det kan ta rätt lång tid innan man får frukt då, på de nya blommorna alltså.. Jag gjorde så första året jag odlade chili och det hann knappt mogna nåt! Kan ju ha varit en dålig sommar oxå, men ändå... Jag kommer inte göra det igen iaf. Vad har ni andra för erfarenheter? det beror på en del faktorer, i vilken växtzon man odlar i, på balkong eller i växthus, vilken gödsling men även vilken sort vi talar om. att ta hänsyn till detta samt vilken fas plantan är i spelar roll. odlar man som jag gjort, dvs i växthus i zon 1 lär plantorna inte bry sig nämvärt om de får sin första blomma i mars. skörden blir troligtvis så pass stor till ett hushåll ändå så den mer delikata frågeställnigen blir vad jag ska använda skörden till. CITAT (WingDing @ 13-01-2009, 20:24)  Om man har Chiliplanter som ännu inte blommat än skall man låta hindra dem från att blomma så de blommar tidigt till våren istället ?
Å hur lång tid tar en Habanero (Röd) på sig att mogna efter den har blivigt röd ?
I vilken ordning måste/bör fröna sås ? (C. annuum) (C. baccatum) (C. chinense) (C. frutescens) (C. pubescens) generellt sett, så i ordningen c.pubescens/c.chinense/c.baccatum/c.frutescens/c.annum. det finns ju olikheter inom de olika grupperna så läs på hur lång utvecklingstiden är.
Hur gör ni med skadeinsekter förresten? Både spinn och trips är särskilt förtjusta i mina chiliplantor, i fjol förlorade plantorna säkert 90% av blommorna och massor av blad p.g.a. spinn. Jag tror åtminstone att spinnen hade en hel del att göra med det, men även hettan som de var oskyddade mot under en period antagligen stod för det mesta av det. Jag gjorde så att jag tog in dem i duschen och spolade av dem då och då. Vilket verkade fungera ganska okej. Nu har chiliplantorna i fönstret börjat växa igen och redan har jag fått spinn på dem. Den här gången sprayar jag med såpsprit då och då, vilket verkar hjälpa men det är ändå en del blad som faller av  Det enda alternativ jag kan komma på är provadopinnar och liknande, men det vill man ju inte använda på plantor man skall äta frukterna av. Så hur gör ni med chili och skadeinsekter?
DragonLady
17-01-2009, 13:42
Har märkt att det blir för torrt för dem innomhus, det skulle nog hjälpa att skapa ett fuktigare klimat för dem genom att spraya dem varje dag och ha vattenskålar el dyl. stående runt om dem. Jag hade en av paprikorna på balkongen i sommar och det blev för torrt och varmt för den så den blev angripen och blad ramlade av.
Jag var på Ikea i går och köpte stora låga förvaringslådor avsedda för förvaring under sängen. De skall jag fylla med vatten och ha diverse växter i på balkongen i sommar så att de får det fuktigare så att jag slipper samma problem i år. Jag såg att Adrian här på forumet förvarade sina köttätande växter i sådana så jag tänkte göra likadant
skogstroll
17-01-2009, 14:56
ojsan hejsan, råkade beställa lite chilifrön från Örtagården Vit habanero Cayenne Hungarian hot wax Chocolate Scotch Bonnet
Hallå!
Har balkong i söderläge i Johanneshov, Stockholm. Varmt och soligt. Plantorna står i 3,5-5 literskrukor.
Har övervintrat en Habanero från köpefrukt (ikbärande med svinstarka frukter) och en Hot Lemon (Favoriten).
Igår sådde jag mina nya chilefrön.
Från Örtagården, milda sorter att ha mycket av i grytor:
Guajillo Monkey Face Cascabelle Mulato Islena Chiluacle Rosso Trinidad Seasoning
Från egna frukter:
Hot Lemon Dom är inte odlade separat, men kul att se vad som blir.
Från torkad frukt från Sardinien som jag fått i present:
Okänd medelstark röd och riktigt god sort
Från köpefrukt inhandlad i hötorgshallen, stark så ända in i helvete, gommen bedövad och tungan bultande som ett glödgat järn av en kubikmillimeter torkad frukt; helt otroligt starkt:
Bhut Jolokia får se om det gror något
Hoppas vi får en jämnvarm sommar i år. Det är dags.
/Mahama
[attachment=29647:PICT0145.JPG]
Inflyttad Hot Lemon
160kvm stort hus
20-01-2009, 10:35
Hej! Jag har blivit hemskt sugen på att plantera chili sen jag började använda den i matlagningen. Sen blir man ju så inspirerad av att läsa era trådar här! Här är några sorter jag beställt från impecta. De cayenne 6000 ( T ) Peri Peri 20 ( F ) Sen funderar jag på Early Jalapeno 400 ( F ) Plus att jag även iår ska plantera penis *fniss* peppar som jag fick från Mrs E. ( en planta råkade jag ge till farfar förra året, han skulle fått en paprika. Farfar: Du kakan, den här paprikan ser lite konstig ut.....  ) Det jag vill ha är dels en sort man kan äta utan att svimma och sen en sort man använder i matlagningen. Vad tror ni, är det bra sorter jag valt? Mvh Kakan
Platinum
20-01-2009, 19:40
CITAT (160kvm stort hus @ 20-01-2009, 10:35)  Hej! Jag har blivit hemskt sugen på att plantera chili sen jag började använda den i matlagningen. Sen blir man ju så inspirerad av att läsa era trådar här! Här är några sorter jag beställt från impecta. De cayenne 6000 ( T ) Peri Peri 20 ( F ) Sen funderar jag på Early Jalapeno 400 ( F ) Plus att jag även iår ska plantera penis *fniss* peppar som jag fick från Mrs E. ( en planta råkade jag ge till farfar förra året, han skulle fått en paprika. Farfar: Du kakan, den här paprikan ser lite konstig ut.....  ) Det jag vill ha är dels en sort man kan äta utan att svimma och sen en sort man använder i matlagningen. Vad tror ni, är det bra sorter jag valt? Mvh Kakan De Cayenne är en bra sort om man vill ha lite lagomt sting, det är den typen man kan köpa typ på Ica som spansk peppar. Jalapeno tänkte jag prova i år och den är väl något starkare och Peri Peri ska väl ligga några snäpp över det, har läst någonstans att ju mindre storlek desto starkare frukt och hittills tycker jag det verkar stämma på dem som tillhör C. annuum åtminstone.
160kvm stort hus
21-01-2009, 09:43
CITAT (Platinum @ 20-01-2009, 19:40)  De Cayenne är en bra sort om man vill ha lite lagomt sting, det är den typen man kan köpa typ på Ica som spansk peppar. Jalapeno tänkte jag prova i år och den är väl något starkare och Peri Peri ska väl ligga några snäpp över det, har läst någonstans att ju mindre storlek desto starkare frukt och hittills tycker jag det verkar stämma på dem som tillhör C. annuum åtminstone. Tack platinum! Då är jag ute på rätt väg iallafall...
WingDing
25-01-2009, 23:29
Det här men odjur mm å att inte ha för låg luftfuktighet.
Men vad är låg resp hög luftighet ?
Visst 0 e torrt 100 är dyngsurt men vad är normalt i en lägenhet/hus nu på vintern ?
Nu har jag det säkert för varmt å fuktigt hemma i lägenheten ca 22-24grader å 30-35% luftfuktighet hehe tycker om att gå i shorts i värmen.
Har ingen speciell ohyra mer än blomflugorna jupp de trivs men min Tätört jobbar på dem.
Mvh Fredrik
WingDing
26-01-2009, 03:05
Hoppar in å lånar tråden lite för nu vart det sått för i år drygt 300frön.. jupp man e knäpp
Fick rätt många gratis frön när ja beställde så det blev rätt många sorter.
Sått: C. annuum Hungarian yellow hotwax C. annuum Early Jalapeno (2 olika lev) C. annuum Peter Pepper C. annuum Prairie Fire (övervintrad) C. annuum Ramiro C. annuum Ring o´Fire C. annuum/chinense Dutch Habanero F2
C. baccatum Aji Cristal C. baccatum Criolla Sella C. baccatum Lemon Drop C. baccatum Omnicolor C. baccatum Starfish
C. chinense 7Pod / 7Pot C. chinense Cameroun C. chinense Dorset Naga (Köpta från www.dorsetnaga.com) C. chinense Habanero C. chinense Habanero Brown Large C. chinense Habanero Peruvian White C. chinense Madame Jeanette C. chinense Pimenta Da Neyde
C. frutescens Deamon Red (övervintrad)
C. praetermissum CGN 20805 C. praetermissum CGN 22795
C. pubescens PI 585267 Turbo Pube C. pubescens Rocoto De San Isidro
Så nu får man se vad som gror.
Gror det förmycket då ligger jag risigt till då får vänner, Mor-Far å jobbet hjälpa till.
Har inte Växthus så tanken är att för gro allt inne sen använda Murbrukshinkar 12-25Liters med dränerhål med leca i botten med underbevattningsduk mellan leca/jorden å hoppas det funkar bra.
Testade lite förra året med hyvsat resultat mycket regn... men det vet alla nog redan.
Måste bara fixa en kanera så vi får en snygg bildtråd.
Har massor Habanero, Hungarian Hot Wax, Ring O´Fire & Earley Jalapeno typ 50 - 100st av varje kvar nån som vill ha ???
Mvh Fredrik
blomkronan
26-01-2009, 07:07
CITAT (WingDing @ 26-01-2009, 03:05)  Hoppar in å lånar tråden lite för nu vart det sått för i år drygt 300frön.. jupp man e knäpp
Fick rätt många gratis frön när ja beställde så det blev rätt många sorter.
Sått: C. annuum Hungarian yellow hotwax C. annuum Early Jalapeno (2 olika lev) C. annuum Peter Pepper C. annuum Prairie Fire (övervintrad) C. annuum Ramiro C. annuum Ring o´Fire C. annuum/chinense Dutch Habanero F2
C. baccatum Aji Cristal C. baccatum Criolla Sella C. baccatum Lemon Drop C. baccatum Omnicolor C. baccatum Starfish
C. chinense 7Pod / 7Pot C. chinense Cameroun C. chinense Dorset Naga (Köpta från www.dorsetnaga.com) C. chinense Habanero C. chinense Habanero Brown Large C. chinense Habanero Peruvian White C. chinense Madame Jeanette C. chinense Pimenta Da Neyde
C. frutescens Deamon Red (övervintrad)
C. praetermissum CGN 20805 C. praetermissum CGN 22795
C. pubescens PI 585267 Turbo Pube C. pubescens Rocoto De San Isidro
Så nu får man se vad som gror.
Gror det förmycket då ligger jag risigt till då får vänner, Mor-Far å jobbet hjälpa till.
Har inte Växthus så tanken är att för gro allt inne sen använda Murbrukshinkar 12-25Liters med dränerhål med leca i botten med underbevattningsduk mellan leca/jorden å hoppas det funkar bra.
Testade lite förra året med hyvsat resultat mycket regn... men det vet alla nog redan.
Måste bara fixa en kanera så vi får en snygg bildtråd.
Har massor Habanero, Hungarian Hot Wax, Ring O´Fire & Earley Jalapeno typ 50 - 100st av varje kvar nån som vill ha ???
Mvh Fredrik  Vilken TOK du är...  chili har bra grodbarhet och växer fort... Hoppas du har mååååånga vänner, annars får du skaffa flera Luftfuktigheten för en människa i ett boningshus är 50-55% jag har min luftfuktare inställd på 60-65% för växternas skull. LYCKA TILL med alla planter... (du kanske kan ha gårdsförsäljning i vår) /Mari
Johan_81
01-02-2009, 12:15
Premiärinlägget för min del..  Jag har drivit upp ett antal chiliskott nu av varierande sort. Och det är snart dags att plantera om dessa i kruka. Förlorar jag något på att sätta flera (3-4 st) i varje kruka för att på så sätt få större plantor totalt sett? Kommer ju ändå att slänga det som blir över eftersom jag inte har plats med hur många krukor som helst. Gjorde så förra åtret, men då hade jag bara en sort, och dessa växte enbart rakt upp som en pinne, så de hade sett väldigt tråkiga ut om de stått ensamma. De blev nån halvmeter höga, men förgrenade sig inte mer än i toppen. Stammen var ca ½ cm i diam. // Johan
CITAT (WingDing @ 25-01-2009, 23:29)  Det här men odjur mm å att inte ha för låg luftfuktighet.
Men vad är låg resp hög luftighet ?
Visst 0 e torrt 100 är dyngsurt men vad är normalt i en lägenhet/hus nu på vintern ?
Nu har jag det säkert för varmt å fuktigt hemma i lägenheten ca 22-24grader å 30-35% luftfuktighet hehe tycker om att gå i shorts i värmen.
Har ingen speciell ohyra mer än blomflugorna jupp de trivs men min Tätört jobbar på dem.
Mvh Fredrik i vårt hus om hygrometern stämmer så ligger vi på 22 grader och ca 20% luftfuktighet
Preussen
02-02-2009, 14:36
om jag varit som dig hade jag planterat dem var för sig. själv samplanterar jag efter ett knep jag fått från en jugoslavisk trädgårdsmästare men det är först när plantorna är 10-15 cm höga och har flertalet bladpar. då sker det givetvis i en stor kruka, minst 10 liter.
visst är det tråkigt att slänga plantor men hör bland vänner och bekanta om någon vill ha några.
blomkronan
04-02-2009, 20:21
CITAT (Preussen @ 02-02-2009, 14:36)  om jag varit som dig hade jag planterat dem var för sig. själv samplanterar jag efter ett knep jag fått från en jugoslavisk trädgårdsmästare men det är först när plantorna är 10-15 cm höga och har flertalet bladpar. då sker det givetvis i en stor kruka, minst 10 liter.
visst är det tråkigt att slänga plantor men hör bland vänner och bekanta om någon vill ha några. Nu sa du bara "A" och inte "B"... Va då för knep??? nu får du berätta hur gör du?Men inte planterar du dom i 10 literskrukor på en gång??? när dom bara är 10-15 cm höga, då växer väll inte plantan så bra då tar den all kraft till att växa rötter... har jag hört. man ska ju plantera i flera omgångar tills man kommer till 10 liters. Nu har det utökat... 17 sorter! nu håller jag på att omplantera alla, jag måste oxå skaffa flera vänner En fråga till er alla... vad betyder F1 som det står på fröpåsarna ibland
Preussen
04-02-2009, 20:29
CITAT (blomkronan @ 04-02-2009, 20:21)  Nu sa du bara "A" och inte "B"... Va då för knep??? nu får du berätta hur gör du?Men inte planterar du dom i 10 literskrukor på en gång??? när dom bara är 10-15 cm höga, då växer väll inte plantan så bra då tar den all kraft till att växa rötter... har jag hört. man ska ju plantera i flera omgångar tills man kommer till 10 liters. Nu har det utökat... 17 sorter! nu håller jag på att omplantera alla, jag måste oxå skaffa flera vänner En fråga till er alla... vad betyder F1 som det står på fröpåsarna ibland samplanteringen sker i en 10 literskruka, innan dess är planteras det om i omgångar. man tar plantorna, sätter det närma varandra, trycker ner nedersta delen av stammen så att det nästan ligger vågrät och sen sätter ner dem i jorden. när man väl planterat dem ser det ut som ett V. F1 betyder att det är en hybrid. kring det ämnet finns det mycket skrivet så använd dig av sökfunktionen eller googla.
I år blir det Early jalapeno, som alltid brukar komma fint, Buldog hungarian spice, Poblano, Paloma, Pasilla, Arbol, Korean hot, Serrano, Etna och Padron (spansk tapas-chili som jag inte provat förut). Jag ska också prova paprikan Lipstick på friland, men misstänker att den helst vill ha växthus.
Häsningar från Jennyn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|