Rocoto och Ecuadorian Light Green är visst två chilisorter som tål kyla lite bättre...
Indianerna i Anderna använder visst en hel del het chili och det kan bli mycket kallt där på nätterna.
De djärvaste äter fyllda mycket heta chilipeppar, jag vet inte om det är rocoto eller någon liknande sort.
Rocoto lär vara en gammal traditionell sort och jag tror att den kommer därifrån vilket då förklarar varför den är mer köldtålig.
Jag vann just en auktion på lite frön av Ecuadorian Light Green på Tradera, så jag kommer nog att prova odla den och så har jag några andra sorter som jag har beställt och ska lösa ut i veckan och några sorter hemma...
I sommar ska jag göra premiär som hobbychiliodlare (Yaaayyyy!!) och jag tänkte odla dessa starka sorter; Peruvian yellow (hot lemon, medium - stark med citronsmak och doft)
Jamaican Yellow Scotch Bonnet (jättehet, används mycket i jamaicansk matlagning)
Santa Fe grande (medium, stora frukter, tjocka väggar)
Aji (gul avlång med lite habaneroliknande smak men lite mindre het, för att göra den klassiska chilenska chilisåsen med samma namn, "Aji", detta är alltså inte Aji yellow men den sorten är också mycket intressant)
Cayenne eller...? En sort jag köpte i en mataffär men jag vet inte om det är en större variant av Cayenne eller om det är Dragon eller något annat men stark, stor, vackert djupröd och god var den så jag sparade frön
Peruvian purple (blå blad, blå blommor och svart frukt och bra hetta)
och alla dessa milda chilisorter:
Trinidad seasoning (med en utpräglad doft av mango och Habanero)
Numex suave orange (smak av citron/apelsin med aprikos aroma)
Minibonnet (vacker och med persikodoft, små röda, vågiga frukter)
Habanero dulce (mycket habenerosmak utan någon styrka)
Sweet Banana (samma distinkta chilesmak som Hungarian Hot Wax men ingen hetta alls, bara massor med söt god smak och jättestora frukter ca 15-20cm långa och vackert oranga)...
Puh... Det blev ju en hel del men faktum är att det lätt skulle bli minst en tio sorter till om jag bara bara hade plats för dem ... Det ska bli spännande, jag är rädd att jag är lite sen med planteringen och så har jag en del praktiska problem att lösa med utrymmet på balkongen - den är hyfsat stor men...

Tänkte försöka fixa hyllor så att jag kan rada upp ett antal plantor i 2-3 våningar längs balkongväggen som praktiskt nog också är klädd med småsten och avger behaglig värme när temperaturen sjunker på sommarkvällarna...
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se