CITAT (Scout @ 14-03-2009, 23:49)

Jag har min i Hasselfors så/kaktusjord, uppblandad med små lecakulor. Den verkar må bra av det. Jag vattnar när jorden varit torr ett tag.
Dock har jag problem med att den blir så tung i bladen att grenarna hänger och inte klarar av att hålla emot. Bladen verkar suga upp allt vatten växten får tag i och bli väldigt tunga och stora (4cm breda). Jag har stagat upp den med bambupinnar för att hålla grenarna upprätta. Den gjorde kamikase-hopp ner på golvet förut för att grenarna hängde snett.
Har någon annan haft samma problem? Vad ska jag göra för att den ska hålla sig upprätt utan stagning? Vad gör grenarna starkare? eller bladen mindre?
att den blir så i grenarna är oftast att den står fel på vintern, mörkt och varmt och mycket vatten. lika så stora blad får den om den stor skuggigt.
att den får sval och ljus och torr vintervila motverkar veka grenar. och att ha den ute också gör att grenarna i sig växer knubbigt och bra.
det är bara att klippa in plantan om du vill få veck dom grenarna, snart kommer nya skott.