Jag tror att Du ska undvika att läsa för mycket om sjukdomar och din fobi. Tex. att sitta och läsa om olika allergier, som Du kanske inte alls lider av, och sen hitta mat som kan förvärra de allergier som Du förmodligen inte har, det förvärrar bara problemet. Undvik sidor som Netdoktor osv.
Som jag förstår det har Du testat allt möjligt, homeopater, medium, mm. Alla säger förmodligen olika och kanske tror Du ibland just för stunden då att där är lösningen, men oftast är det nog bara ett sätt att gå runt det egentliga problemet, att hitta en enkel väg och det finns många lycksökare i "branchen".
Att få hjälp som vuxen är def. inte lättare än som "barn". Jag har en släkting som drabbades hårt för några år sen av depression och det var då sannerligen inte lätt att få hjälp...och att hitta rätt hjälp. KBT hjälpte till slut, men funkade först med psykolog nr 3. Det är så olika på hur "man gillar" kurator / psykoliger, det är ju mycket personliga saker som man går in på så det gäller att man trivs med den som ska behandla.
Jag tycker när Du fyllt 18, att Du ska kontakta vuxenpsyk i den kommun Du bor och försöka få hjälp där. Eftersom det säkert är kö så är det lika bra att ta tag i det direkt när Du fyller 18. Skriv ner innan vad Du redan testat och varför Du inte gillade det, det underlättar för dem att finna en behandling som fungerar.
Jag tror personligen inte på piller-metoder, jag tror sådant bara dämpar istället för att hjäpa. Samtalsterapi eller KBT är nog det som fungerar bäst, förutsatt att man trivs med den som behandlar.
Man måste också vara beredd på att det är jobbigt, men att det samtidigt måste få vara jobbigt för att det så småningom ska bli mindre jobbigt.
Jag tror också, som jag vill minnas att Du själv skriver, att Du måste hitta andra "intressen" än Din sjukdom. Du fokuserar allt på den nu och då hittar Du inte vägen ut. Hittar Du annat som intresserar Dig, minskar tiden för att tänka på Dina problem, vilket hjälper. Det gäller bara att hitta sånt som intresserar Dig.
Forum i ämnen som intresserar en är bra, men undvik "sjukdomsforum". Finns det inget mer än "gröna fingrar" som lockar ? Husdjur tex. eller något annat ?
Helén
--------------------
Helén Zon 2, utanför Stockholm
|